Motorn lägger av på en volvo 850glt

Jonte66
10 oktober 2009 · 54 Inlägg

Har ett problem med min 850 glt det är att den stannar ibland när man kör.

motorn bara lägger av, så man får stå stilla en stund och försöka starta den igen

Ofta startar den efter en stund igen, sen kan man köra igen, men så plötsligt stannar den igen,

Man kan köra många mil ibland innan detta uppstår igen.

Vad kan det vara för problem här?

Senast redigerat av Jonte66 (10 oktober 2009)

Mattley Utbildad Service tekniker
10 oktober 2009 · 117 Inlägg

prova med att byta bränsle reläet, brukar vara det som spökar

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
Wollify
16 oktober 2009 · 4 Inlägg

Jonte66 skrev:
Har ett problem med min 850 glt det är att den stannar ibland när man kör.

motorn bara lägger av, så man får stå stilla en stund och försöka starta den igen

Ofta startar den efter en stund igen, sen kan man köra igen, men så plötsligt stannar den igen,

Man kan köra många mil ibland innan detta uppstår igen.

Vad kan det vara för problem här?

Min har gjort detsamma, men ibland funkgerar den utmärkt.
Fick en felkod hos Bilia - Lägesgivare på spjällhuset.
MEN tydligen är det extremt ovanligt att denna går sönder på volvo 850 enligt en mekaniker där.

boenana
16 oktober 2009 · 77 Inlägg

Går den sämre o sämre tills den stannar eller bara tvärdör?

Jonte66
18 oktober 2009 · 54 Inlägg

boenana skrev:
Går den sämre o sämre tills den stannar eller bara tvärdör?

Motorn tvär dör bara, utan förvarning

Fast nu har jag kört bra länge utan problem.

Senast redigerat av Jonte66 (18 oktober 2009)

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2009 · 10 244 Inlägg

Mattley skrev:
prova med att byta bränsle reläet, brukar vara det som spökar

Instämmer helt! Extremt vanligt fel!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
boenana
18 oktober 2009 · 77 Inlägg

antingen d eller ngt jordfel.

Bebben Legitimerad besserwisser
18 oktober 2009 · 921 Inlägg

Tjejens 960 -95 gjorde likadant, så bytte vi luftmassemätaren och så gick den som en klocka efter det.

Xoff Volvo tönt... =)
19 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

Bebben skrev:
Tjejens 960 -95 gjorde likadant, så bytte vi luftmassemätaren och så gick den som en klocka efter det.

nja, en bil brukar inte tvärdö pga kass LMM, de flesta bilar dör inte ens på tomgång utan den... min v70 lyckdes jag köra i flera mil utan LMM, det va inte lätt men det gick...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Holksson
19 oktober 2009 · 9 Inlägg

Kolla felkoder.

Jag har vart med om liknande problem. Det låter som om kamaxelgivaren kan vara felet. Det finns en felkod för det. Det kan också vara bränslereläet eller bränslepumpen.

Det ska höras ett klickande ljud från reläet när man slår på tändningen, be någon stå utanför och lyssna och känna på reläet. Hör man ett klickande ljud eller känner ett "klick" så fungerar troligtvis reläet.

Nästa gång bilen dör och den inte vill starta så kan du prova med att spöa bränslepumpen med exempelvis ett vedträd. Ge den ett par kraftiga slag och prova igen. Startar bilen efter det så är det bränslepunpen som kärvar. smile

Är LMM trasig så brukar det bli en ojämn tomgång.

Senast redigerat av Holksson (19 oktober 2009)

Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2009 · 10 244 Inlägg

Holksson skrev:
Kolla felkoder.

Jag har vart med om liknande problem. Det låter som om kamaxelgivaren kan vara felet. Det finns en felkod för det. Det kan också vara bränslereläet eller bränslepumpen.

Det ska höras ett klickande ljud från reläet när man slår på tändningen, be någon stå utanför och lyssna och känna på reläet. Hör man ett klickande ljud eller känner ett "klick" så fungerar troligtvis reläet.

Nästa gång bilen dör och den inte vill starta så kan du prova med att spöa bränslepumpen med exempelvis ett vedträd. Ge den ett par kraftiga slag och prova igen. Startar bilen efter det så är det bränslepunpen som kärvar. smile

Är LMM trasig så brukar det bli en ojämn tomgång.

Kamaxelgivaren använder bilen bara vid start, så skulle den vara trasig då startar ej bilen! Om den däremot går sönder eller kopplas ur när bilen är igång händer ingenting...

Det KAN förstås, som du skriver, även vara bränslepumpen! Men med tanke på hur mycket billigare och enklare det är att byta soppapumpsrelä och även med tanke på hur vanligt det är att det går sönder så skulle jag absolut byta det i första hand!

Värt att notera är att varken soppapumpsrelä eller bränslepumpen kan ge felkoder!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xoff Volvo tönt... =)
19 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

Brådhis skrev:
Värt att notera är att varken soppapumpsrelä eller bränslepumpen kan ge felkoder!

//Brådhis

Vilket är ganska dåligt då det ofta bidrar till problem, att göra så man hade kunnat se felkod på detta hade inte varit så svårt för volvo...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Wilsgaard
6 januari 2010 · 560 Inlägg

Kan även vara bränsle filtret som är igen kladdat. Du kan ju testa o byta filtret först, funkar inte de så pröva bränslerelät, vilket är lite dyrare. Kamaxel givaren kan strula också, vilket kan leda till att boxarna stänger av soppa fördelningen. Lycka till i vilket fall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang