Alfa romeo 2,0ts -00

fimp_ulla
6 januari 2010 · 34 Inlägg

TJENA!!!!!

gott nytt år i efterhand!

jag var idag till uppsala o köpte en mycket fin o pedantskött alfa romeo 2,0 ts -00 som rullar 18,100 mil
1 ägare o full servicebok

jag var igår uppe o kolla på denna bil, men kunde inte ta den hem eftersom den va obesiktad och inga vinter däck såhan fick på sej till idag att fixa det, så jag fick bekosta 1 tank till! (32mil) men han skicka me några vinterdäck för besväret han lät bilen stå i bilhallen över natten, sen starta han bilen i hallen imorse när vi kom, den stog i 10 min sen va den på 90 grader,

sen när ja nu köpte den o börja den långa vägen hem så sjönk tempmätaren inne i bilen ner till botten....ispropp tänke ja direkt, men han bilhandlaren stog o kolla glycol o allt innan ja drog, så ja tänke att tempmätaren kanske pajja?, sen skulle ja ha på väme, då va den fisljummen!? kände på kylarna slangarna i motorn o dom va varma, om står bilen någon min så går elfläckten igång vid kylaren, tecken på att motorn o vattnet är varmt

så alltså!: står bilen på tomgång är den varm (90 grader) på 10 min
vrider man på full värme så kommer det varm luft som vanligt sen sjunker värmen sakta,
kollar på tempmätaren i bilen o den sjunker ner till botten på bara 2 minuter!?
känner på slangarna vid motorn dom är varma




så jag misstänker:

att den är någon ventil eller dylikt, som släpper in kylarvatten in i värmepaketet, som står halvstängd,
så den släpper inte in varmt vatten tillräckligt snabbt, så det vattnet som är i värmepaketet hinner svalna av kupefläckten som blåser på värmepaketet,

sen tror ja tempgivaren till tempmätaren i bilen sitter placerad på just värmepaketet, då den visar temp på det svala vattnet som kupefläcken kyler ner.

tänker ja helt åt helvete?


mvh Peo


sorry va ute nu o körde den, den blir varm när den står på tomgång, när ja inte har fläckten på, sen om ja börjar åka med den när den är varm (utan fläckt) så sjunker tempmätaren likt förbannat till botten, o då körde ja runt i stan o korsningar, kom inte ens över 50 km/h

Senast redigerat av fimp_ulla (6 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang