Felsökning av min 850 2.3t

VWRaffe
6 januari 2010 · 55 Inlägg

Hejsan, fick dessa felkoder när ja felsökte bilen;

Sockel A2;
2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)

2-3-3 Adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde

Sockel A3;
3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

Sockel A7;
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Då jag inte är så kunnig på bilmotorer och dess utrustning så väl så skulle ja vilja ha lite hjälp med att förstå felen.

Tacksam för den hjälp jag får!
Mvh Raffe

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
torpis Forummoderator
6 januari 2010 · 10 572 Inlägg

kom igen, detta är inte avancerad motorteknik. flyttar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
VWRaffe
6 januari 2010 · 55 Inlägg

Gör så smile...insåg inte att ja hade lagt upp den under fel ämne efter att den va uppe...tack smile

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
Christian S
6 januari 2010 · 4 816 Inlägg

börja med att nolla felkoderna om du nu inte redan har gjort det och kör sen en sväng och se vilken/vilka som återkommer.

felkoderna i A2 skulle kunna vara slangen som sitter på sidan av insuget mot servon är av, den i A3 är antagligen att en lödning i abs styrenheten är kass alternativt är abs givaren eller kabeln till givaren kass, den i A7 skulle kunna vara att givaren är kass.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Ravi Tekniker
6 januari 2010 · 624 Inlägg

Sockel A3;
3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning.
Svar: Det är säkert ABS styrenheten i motorrummet som är kass finns att köpa beg men man kan ju inte lita på dem. Annars måste du byta båda givarna bak, man får dom samman kopplade. funkar det inte då så är det boxen.
http://www.bildelshuset.com/Reparationer.htm#ATE_ABS

VWRaffe
7 januari 2010 · 55 Inlägg

Bilen saknade en plugg när ja köpte bilen vilket gjorde att det pyste när motorn var igång...så ja köpte plugg på volvo och monterade den, lambda lampan slocknade ett tag, sen så gick den igång igen....

angående givarna, e de jättearbete eller går det att fixa relativt fort?, då menar jag inte behöva riva halva bilen...

Bilen har ju rullat 16500 mil ungefär så det kanske är dags för problem smile....

//
Raffe

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang