Bilen dör utan förvarning. Audi 80

Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

dawwe skrev:
Ok! Nu blev jag osäker! E inte hundra på att 94:an har vevaxelsensor...Det är VW jag känner till o där har motorkoderna ADY samt AGG vevaxelsensor...ADY kom sent 94:a så din bil kanske inte har denna sensor ens...

Aha okeyokey. Jag har ABK som motorkod, vet inte om det finns då

Hardstyle, my lifestyle -'
dawwe ...has left the building...
4 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Kolla med Audi om sådan sensor finnes! Men jag skulle börja med relä 30!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Goffen Administratör
4 januari 2010 · 2 974 Inlägg

Tändkablar är det aldrig fel på vag bilar däremot tändhattarna kan krångla men dom går att byta löst, tändkablarna är det koppartråd i och dom behöver man välldigt sällan byta. Många gör det och får mer problem än innan... Ett vanligt fel är fördelaren som tappar sin hallsignal "såg att du bytt den men menade du HELA fördelaren komplett?" Strömförsörjningsrelä om sådant finns kan oxo orsaka dessa problemen, bränslepumpen brukar inte orsaka denna typ av problem inte riktigt som du beskriver det i alla fall. Kanske bränslepupmsrelät i så fall.  Tempgivaren orsakar inte att motorn stannar "inte under färd i alla fall" inte termostaten heller.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

dawwe skrev:
Kolla med Audi om sådan sensor finnes! Men jag skulle börja med relä 30!

Får göra det. Gör det först och främst smile

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

Goffen skrev:
Tändkablar är det aldrig fel på vag bilar däremot tändhattarna kan krångla men dom går att byta löst, tändkablarna är det koppartråd i och dom behöver man välldigt sällan byta. Många gör det och får mer problem än innan... Ett vanligt fel är fördelaren som tappar sin hallsignal "såg att du bytt den men menade du HELA fördelaren komplett?" Strömförsörjningsrelä om sådant finns kan oxo orsaka dessa problemen, bränslepumpen brukar inte orsaka denna typ av problem inte riktigt som du beskriver det i alla fall. Kanske bränslepupmsrelät i så fall.  Tempgivaren orsakar inte att motorn stannar "inte under färd i alla fall" inte termostaten heller.

Blev hastigt skrivet och läst innan av mig, my bad. Jag har bytt fördelarlock endast.
Tackar så hemskt mkt för infon! smile Den kmr nog vara till hjälp! smile

Hardstyle, my lifestyle -'
DoomDevil
4 januari 2010 · 113 Inlägg

Har ett tips till. Hade en Audi 80 1.8S -89:a.
Vet inte hur luftfiltret är på din eller hur 2.0:an ser ut. Mitt satt under ett runt lock framför motorn.
Under hela huset för luftfiltret sitter en packning. Är denna kass så drar den tjuvluft bakom lmm.
Hade detta problem och blev tokig innan jag hittade det. Bilen kunde dö när som när man var ute och körde. Märkte det genom att gasen inte tog längre.
Kolla hur det är på din. Lycka till!

Mazda Miata (1991)
Goffen Administratör
5 januari 2010 · 2 974 Inlägg

Sitter ingent sånt på en ABK motor DoomDevil. Kolla här nu Mathy91 det är väldigt enkelt, skaffa en diodtestlampa "en sån med en röd liten lampa som det står 12v på" kör med bilen tills den dör sen lyfter du på gummit på kontakten som sitter på fördelaren låt tändningen va kvar i läge PÅ, mät mellan dom ytersta trådarna "det är 3st" då ska du ha 12v har du det så sätter du testlampan i mittersta sladden och den andra på minus då lyser lampan har jag för mig och då ber du nån köra med startmotorn och då ska lampan börja blinka obs att kontakten måste sitta kvar i fördelaren. Blinkar den INTE byt fördelare, blinkar den så får vi leta vidare....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Mathy91
5 januari 2010 · 164 Inlägg

Goffen skrev:
Sitter ingent sånt på en ABK motor DoomDevil. Kolla här nu Mathy91 det är väldigt enkelt, skaffa en diodtestlampa "en sån med en röd liten lampa som det står 12v på" kör med bilen tills den dör sen lyfter du på gummit på kontakten som sitter på fördelaren låt tändningen va kvar i läge PÅ, mät mellan dom ytersta trådarna "det är 3st" då ska du ha 12v har du det så sätter du testlampan i mittersta sladden och den andra på minus då lyser lampan har jag för mig och då ber du nån köra med startmotorn och då ska lampan börja blinka obs att kontakten måste sitta kvar i fördelaren. Blinkar den INTE byt fördelare, blinkar den så får vi leta vidare....

Okeyokey. Kan ju alltid testa! Var kan man få tag på en diodtestlampa?

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
5 januari 2010 · 164 Inlägg

DoomDevil skrev:
Har ett tips till. Hade en Audi 80 1.8S -89:a.
Vet inte hur luftfiltret är på din eller hur 2.0:an ser ut. Mitt satt under ett runt lock framför motorn.
Under hela huset för luftfiltret sitter en packning. Är denna kass så drar den tjuvluft bakom lmm.
Hade detta problem och blev tokig innan jag hittade det. Bilen kunde dö när som när man var ute och körde. Märkte det genom att gasen inte tog längre.
Kolla hur det är på din. Lycka till!

Tack för tipset! Ska kolla det med smile

Hardstyle, my lifestyle -'
te_wik Forummoderator
5 januari 2010 · 12 813 Inlägg

dawwe skrev:
Jag skulle även misstänka vevaxelsensorn, den pajjar ALLTID, förr eller senare. Övriga standardfel är: tändspole samt relä 30

Finns ingen sådan vad jag kan minnas på TS bil.
Jag tippar på att bränslepumpsrelät är dåligt, varit med om att bilen helt plötsligt stannat och vägrar gå igång sen. Men väntar man några timmar så startar den igen (när relät svalnat antar jag?)

När bilen stannat, och du slår på tändningen. Hör du att bränslepumpen går igång då?




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (5 januari 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mathy91
5 januari 2010 · 164 Inlägg

te_wik skrev:

dawwe skrev:
Jag skulle även misstänka vevaxelsensorn, den pajjar ALLTID, förr eller senare. Övriga standardfel är: tändspole samt relä 30

Finns ingen sådan vad jag kan minnas på TS bil.
Jag tippar på att bränslepumpsrelät är dåligt, varit med om att bilen helt plötsligt stannat och vägrar gå igång sen. Men väntar man några timmar så startar den igen (när relät svalnat antar jag?)

När bilen stannat, och du slår på tändningen. Hör du att bränslepumpen går igång då?




Mvh Tommy

Okeyokey. Ja, bränslepumpen låter som den ska

Hardstyle, my lifestyle -'
dawwe ...has left the building...
5 januari 2010 · 4 474 Inlägg

te_wik: Kan nog stämma, hade "rättat mig själv" redan innan ditt påpekanade:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
te_wik Forummoderator
5 januari 2010 · 12 813 Inlägg

dawwe skrev:
te_wik: Kan nog stämma, hade "rättat mig själv" redan innan ditt påpekanade:)

Såg det men du skrev att du var osäker så smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mathy91
8 januari 2010 · 164 Inlägg

Hej igen! Har precis bytt relä nr 30 på bilen, ett som sitter under instrumentpanelen, vet inte riktigt vad det heter tongue Iaf, bilen dog efter lite över 10 minuter, men gick sedan att starta direkt igen. Innan jag bytte relä brukade det inte gå att startade den direkt. Tänkte gå ut och testa igen om nån timme lr så, hoppas på att den håller igång! + är ju iaf att den gick att starta direkt efter att den dött

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
9 januari 2010 · 164 Inlägg

Startade bilen igårkväll igen, och den gick 25min utan att stanna. Startade den idag med, och den gick över en halvtimme utan att stanna smile Så det verkar som att jag har hittat lösningen på mitt problem, förhoppningsvis tongue smile

Hardstyle, my lifestyle -'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang