Golf 1.9TDI -01 Ventil ramla ner i motorn under drift

Fimp3n Random
12 januari 2010 · 480 Inlägg

Min morsa har en en Golf TDI som sagt. Hon ringde mig för ett tag sen och behövde bärgning från motorvägen.

Hon hade legat i 120 sen hade bilen bara dött. Drog upp den till en verkstad och dom sa att en ventil hade ramlat ner i motorn. Inget mer. (Var inte mig dom pratade med)

Turbon gick sönder i somras. Så allt som har med det byttes. Även kamremmen byttes vid samma tillfälle. Allt det gick på 27k (Verkstad).

Så det jag undrar är vad som kan ha gått sönder? Utöver ventilen. Samt vad kan det kosta att laga? Ifall man köper delarna och byter själv.

Får köpa bilen för 7k. Inget är fel på bilen utöver det. Har knappt gått 18k mil. Så precis inkörd för en diesel tongue. Är jävligt sugen faktiskt. Så därför undrar jag dom här frågorna. Montera ner motorn och byta delarna kan jag göra själv när snön försvinner.

opelmtx
12 januari 2010 ·

om det vill sig illa får du nog byta hela motorn ventilen kan ha slagit sönder både topp och kolv men en motor behöver ju inte bli så dyr mvh

Panzar_Audi
12 januari 2010 · 820 Inlägg

Vad är det för årsmodell? Kollade efter dessa motorer då jag funderade på motorbyte i min 760 ett tag, kan säga att det finns en uppsjö av motorer på skrotarna runt om i landet smile

Om man säger
Fimp3n Random
12 januari 2010 · 480 Inlägg

Det är en -01:a. Och 7k för den är ett riktigt bra pris. Kollat runt lite på skrotarna och dom vill ha runt 6tusen för en motor.

Måste nästan ta och plocka ner den och kolla så den inte har slagit sönder topp och kolv som mtx sa..

Fimp3n Random
12 januari 2010 · 480 Inlägg

Kan den inte skada cylindern då?

engolf
12 januari 2010 · 3 235 Inlägg

Dieslar har väldigt hög kompession, så det är knappt plats mellan kolv och topp, och har en ventil knäcks så har den säkert slagit sönder både toppen och kolven:(

Fimp3n Random
12 januari 2010 · 480 Inlägg

Ajdå.. Men då vet jag ungefär vad jag kan vänta mig.. Tack för alla svar.

fredde85
12 januari 2010 · 1 798 Inlägg

Även om du nu får byta motor så är de ju lätt ett bra köp så köp den tkr jag

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
unpatterned
12 januari 2010 · 294 Inlägg

Jag krökte 5 ventiler i min tdi i sommras, och kolvarna klarar sig, dvs värt att öppna och titta big_smile
renoverade topplocket.
har kört 3000 mil sedan "incidenten"

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
opelmtx
13 januari 2010 ·

unpatterned skrev:
Jag krökte 5 ventiler i min tdi i sommras, och kolvarna klarar sig, dvs värt att öppna och titta big_smile
renoverade topplocket.
har kört 3000 mil sedan "incidenten"

Jo värt och kolla men om nu ventilen har lossnat så tror jag inte att det bara räcker med att byta ventil tyvär som sagt så hög komp så inte mycket plats kvar,

fimp3n skrev:
Det är en -01:a. Och 7k för den är ett riktigt bra pris. Kollat runt lite på skrotarna och dom vill ha runt 6tusen för en motor.

men säger samma sak mycket bra pris så bara att slå till:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang