Saab 9000 aero -93 som ryker kraftigt från avgassystem

LillTingiz Volvo 855 T5
20 januari 2010 · 6 Inlägg

Hej! Har en Saab 9000 Aero -93:a som har 3" sportsystem utan kat. Bilen bes. med höga värden så klart.

Dock så ryker bilen väldigt mycket, det är grå/vitrök, inte så tjock rök.
Bilen går bra, turbo laddar som den skall, bilen håller temp, tempmätare kan dock sjunka lite vid gaspådrag.
Olja är fin(inga läckage), vattnet är fint. Vattnet har dock sjunkit nån halvcenimeter under en veckas körning.

Är det topplockspackningen eller kan det vara nåt annat fel?

jonTe
20 januari 2010 · 5 710 Inlägg

Vit rök tyder på att den konsumerar vatten....olja kan oxo ryka vitt om den inte förbränns (tex vid turbohaveri) men då brukar den sluka olja och det gjorde ju inte din....

Om en motor konsumerar vatten ligger topplockspackning högt på listan....

mvh jonas

MVH Jonas
..............
gamlingen
20 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Oljerök är väl blå ?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 januari 2010 · 3 180 Inlägg

gamlingen skrev:
Oljerök är väl blå ?

kan ryka vitt också

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
jonTe
21 januari 2010 · 5 710 Inlägg

gamlingen skrev:
Oljerök är väl blå ?

Som sagt...om oljan inte förbränns ryker det vitt.
Detta kan tex uppstå när olja från turbon spottas ut i turbinhuset och förångas av värmen.
Det ryker då vitt men ofta kan man skilja vit oljerök från vattenånga på lukten.

Förbränns däremot oljan typ att olja läcker in i förbränningsutrymmet blir röken blå.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
LillTingiz Volvo 855 T5
21 januari 2010 · 6 Inlägg

Ok, tack för tipsen. Var inne till en verkstadsnisse, han tippade på vevhusventilationen?

Kan detta vara korrekt? Svårt att byta skiten själv! har skruvat men inte värst mkt.


Mvh Jonny

jonTe
21 januari 2010 · 5 710 Inlägg

LillTingiz skrev:
Ok, tack för tipsen. Var inne till en verkstadsnisse, han tippade på vevhusventilationen?

Kan detta vara korrekt? Svårt att byta skiten själv! har skruvat men inte värst mkt.


Mvh Jonny

Den är jääääkligt långsökt......men inte omöjlig.
Vevhusventilationen är den slangen som går från ventilkåpan och ned till turbons sugsida.
Denna är uppvärmd med kylvätska, det går en slang innuti med vatten.
OM denna skulle läcka skulle det sugas in vatten i turbon och det skulle ryka vitt.
Men....det är jäääääkligt långsökt och jag har aldrig hört talas om det förut.
Vill du kontrollera så ryck upp VV-anslutningen vid turbons sugslang och kika efter vatten.

Det är dock väldigt vanligt att topplockspackningen ger sig och börjar läcka.
Vanliga symtom för det är:
-Vitrök i avg.
-Vattenkonsumtion.
-Avgaslukt i expansionskärl (man kan mäta halten på verkstad)
-Bubblar i expansionskärl.
-Hårda kylslangar.
-Misständningar vid start.
-Oboy-färgad olja.

mvh jonas

MVH Jonas
..............
LillTingiz Volvo 855 T5
22 januari 2010 · 6 Inlägg

Okay! Jag kan svara på följande punkter som jag har problem med:

Det är dock väldigt vanligt att topplockspackningen ger sig och börjar läcka.
Vanliga symtom för det är:
-Vitrök i avg. Ja men inte tjockt vit
-Vattenkonsumtion. Nej
-Avgaslukt i expansionskärl (man kan mäta halten på verkstad) Nej, dock ej testad på verkstad
-Bubblar i expansionskärl. Nej
-Hårda kylslangar. nej
-Misständningar vid start. Nej
-Oboy-färgad olja. Nej

Därav blir jag väldigt osäker på att det är topplockspackningen. Kan röker bero på att bilen ej har katalysator & att lambdan inte är inkopplad. Det sitter 3" på den.

?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang