En bas med både finlir o bra tryck

Palicuse
22 september 2006 · 1 129 Inlägg

gurenius skrev:

Palicuse skrev:
Jag hängde på kompisen till brl idag o jämförde 2st 6*9or i infinity o jbl. Jbl spela lite hårdare o mer hifi o infinity lätt lite mer finlir som t.ex. dls

Hur menar du? JBL lät HiFi men Infinity finlir? På vilket sätt skiljer sig HiFi och finlir?

Hifi o hifi. Jag tyckte att den hårdare jbl midden gav mer bakrund o med det lyfte ljudet mer än va infinity midden gjorde.



Hifi för min del kan man väl säga att det är bas o mid som lyfter ljudet så det låter fylligare. Har man t.ex enbart en diskant så blir det ju mest en massa skrikande då man vrider upp volymen.

Finlir är musik som låter rent o fint till all sorts musik iställe för att det bara dunkar till max som i sin tur inte alltid passar.


Själv tycker jag oxå att ljudsystem är uppdelade i 3 olika placeringar. Billjud är gjort för att spela i bilar. Hifi är mer som hemma ljud o PA mer för större platser som t.ex. disco'n, konserter, krogar o sånt.



Men det går ju självklart att bygga ljud i bilen som låter hifi aktigt finlir som många gör. Finns nyare bilar sim har det som orginalljud oxå.



Vad tycker ni att det ä för skillnad på't?.

gurenius
22 september 2006 · 1 631 Inlägg

Nu vill jag inte blanda mig i diskussionen om Infinity/JBL då jag inte lyssnat på samma högtalare som du.

Vad gäller HiFi/finlir/konserter/PA osv så låter det lite grann som att du saknar referenser på hur det ska låta.

HiFi handlar INTE om bas och mid utan om korrekt återgivning. Så som det lät vid inspelningen. Punkt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang