740 GLT 16v startar inte efter en kall morgon!

Specialisten Amatör
22 januari 2010 · 453 Inlägg

Hej.

Nu ska ni få hjälpa mig och komma med tips på vad som kan vara fel på min bil.

Bilen är en Volvo 740 GLT 16v -88 och startar inte alls.

Fick soppatorsk sent på kvällen, tankade i 5liter bensin från en reservdunk jag hade. Dagen efter jobbade jag, det var sviinigt kallt ute. Startade på morgonen utan problem i -26 utan motorvärmare, stog en stund på tomgång och for iväg. 5km senare börja bilen gå ryckigt och jag tror den bara gick på 3 cylindrar. Trodde jag hade slut bensin så jag stannade på macken och tankade ca. 9 liter. När jag skulle starta bilen efter tankningen så gick den inte igång. Observera att då var det nästan -32 grader ute. Bilen fick stå under dagen på macken i motorvärmare och efter jobbet så startade jag den och for hem. Då gick den veeeerkligen inte bra. Den rök som bara den(var ju kallt iofs) och gick ruskigt dåligt, kanske på 2 cylindrar? Hade 1.7 km hem och när jag kom hem till mig så var det slut bensin igen och gick ännu jätte dåligt. Efter det har den inte startat.

Fick tipset om att bränslefiltret ev. kunde ha frysit av all skit/rost/vatten så jag bytte det, men råkade kapa en kabel till bränslepumpen och lät den stå en vecka. Nu är jag där jag är och har fixat kabeln idag och bytt bränslefilter men bilen går ännu inte igång. Den tänder inte alls.

Fick även ett tips om att ev. topppackningen gått, men bilen gick långt ifrån varm och läker ingenting. Vattnet ser okej ut (det är lite kylarvatten atm) och även oljan ser ut som den ska.

Så jag vill bolla lite idéer med er vad ni tror kan ha frysit eller pajat när jag körde bilen till jobbet.

Tack, Simon

volvoentusiasten
22 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Specialisten skrev:
Hej.

Nu ska ni få hjälpa mig och komma med tips på vad som kan vara fel på min bil.

Bilen är en Volvo 740 GLT 16v -88 och startar inte alls.

Fick soppatorsk sent på kvällen, tankade i 5liter bensin från en reservdunk jag hade. Dagen efter jobbade jag, det var sviinigt kallt ute. Startade på morgonen utan problem i -26 utan motorvärmare, stog en stund på tomgång och for iväg. 5km senare börja bilen gå ryckigt och jag tror den bara gick på 3 cylindrar. Trodde jag hade slut bensin så jag stannade på macken och tankade ca. 9 liter. När jag skulle starta bilen efter tankningen så gick den inte igång. Observera att då var det nästan -32 grader ute. Bilen fick stå under dagen på macken i motorvärmare och efter jobbet så startade jag den och for hem. Då gick den veeeerkligen inte bra. Den rök som bara den(var ju kallt iofs) och gick ruskigt dåligt, kanske på 2 cylindrar? Hade 1.7 km hem och när jag kom hem till mig så var det slut bensin igen och gick ännu jätte dåligt. Efter det har den inte startat.

Fick tipset om att bränslefiltret ev. kunde ha frysit av all skit/rost/vatten så jag bytte det, men råkade kapa en kabel till bränslepumpen och lät den stå en vecka. Nu är jag där jag är och har fixat kabeln idag och bytt bränslefilter men bilen går ännu inte igång. Den tänder inte alls.

Fick även ett tips om att ev. topppackningen gått, men bilen gick långt ifrån varm och läker ingenting. Vattnet ser okej ut (det är lite kylarvatten atm) och även oljan ser ut som den ska.

Så jag vill bolla lite idéer med er vad ni tror kan ha frysit eller pajat när jag körde bilen till jobbet.

Tack, Simon

hmm

Vad hade du för glykolblandning då?

Specialisten Amatör
22 januari 2010 · 453 Inlägg

50/50

XeptiQ Whatever :)
23 januari 2010 · 1 652 Inlägg

Hur låter soppa pumpen under sätet ? är den ättrig eller går den tungt?
för jag tror inte att din topplockspackning har gått... låter lång sökt i detta fall.
för ser oljan okay ut så har inte packningen gått.. annars brukar ju ojlan få en grå gul färg om toppackingen har gått...

har d fått glycol i oljan får du byta all ojla, skölja ur med begolja så att du bli av med vatten/glycol. sen i med nytt filter och olja. 

om du förmodar att du har vatten i soppa systemet så är de ju enormt stor chans att du har en frostplugg i bränslesystemet. skicka i k-sprit så de löser upp de om de skulle vara så.
annars vet jag inte all vad de kan vara som spökar för dig.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Specialisten Amatör
23 januari 2010 · 453 Inlägg

Har hällt i massa k-sprit redan, verkar inte fungera alls. Den tänder inte det minsta.

Nä oljan såg faktiskt bra ut.

Hur är det med vevhuset, det kan väl frysa?

Specialisten Amatör
26 januari 2010 · 453 Inlägg

Bump!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang