3708
Sök

Hög Hc halt på golf

1 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Tjenare har en golf 2:a en 91:a som jag fick för hög hc halt på när jag besiktigade den idag. co och lambda och co på 2500 varv var inom gränsvärdena men Hc låg på 204 (100) har nyligen bytt olja och filter. luftfilter tändstift rotor och fördelarlock bytte jag i våras. tänkte bara om någon har förslag på vad de kan vara som får halten att sticka iväg så? tänkte de som alla säger att slänga i k-sprit i tanken hjälper de något om Hc halten e för hög? hjälper väl bara på co?

Tacksam för svar.

Tack på förhand // Matte:P

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
30 januari 2010
Kolla alla vakumslangar. Kan va nån som e sprucken.

196 Inlägg
1 februari 2010
Larwsson-90 skrev:
Tjenare har en golf 2:a en 91:a som jag fick för hög hc halt på när jag besiktigade den idag. co och lambda och co på 2500 varv var inom gränsvärdena men Hc låg på 204 (100) har nyligen bytt olja och filter. luftfilter tändstift rotor och fördelarlock bytte jag i våras. tänkte bara om någon har förslag på vad de kan vara som får halten att sticka iväg så? tänkte de som alla säger att slänga i k-sprit i tanken hjälper de något om Hc halten e för hög? hjälper väl bara på co?

Tacksam för svar.

Tack på förhand // Matte:P

avgasläckage någonstans ? tar tjyvluft?

146 Inlägg
1 februari 2010
Hög HC tyder väl på oförbrännt bränsle.
Går väl att mäta avgaserna före katalysator och kolla om den gör sitt jobb.

Vcds

Got N/A?
358 Inlägg
1 februari 2010
Bilen var varm innan du åkte in på besiktningen eller? Annars finns risk att katalysatorn inte har tänt riktigt och inte gör sitt jobb, dock tror jag inte att det är något problem på Golfarna. På Hondan får jag dock köra rätt hårt och länge för att komma igenom avgastesterna. Annars har du ju bytt det mesta som påverkar HC-halten, läckage eller katalysatorn kvar. I värsta fall kan det vara ventiltätningarna som är torra och släpper ut olja i avgaserna, det är dock knappast troligt.
Senast redigerat av GroundX (1 februari 2010)

Sök