3258
Sök

Motorn går "ner" i varv vid öppning av oljelocket ( om det nu kallas så)

845 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Som rubliken säger. hade motorn igång och vet inte varför jag öppnade locket, bara gjorde det. Hörde då att motorns vartal eller något sjönk. Satte locket av å på ett par gånger för att höra skillnaden. Då stannade motorn, så jag skruvade tillbaka locket och startade igen. Startade hur lätt som helst.

Så min fråga är: Varför ändrades motorns Vartal/Motorljud?!?.
Det gäller en VW Polo - 08.

Det har aldrig vart så på nån av mina andra gamla 80-tals bilar tongue

-utan 940
1 728 Inlägg
19 februari 2010
Troligtvis nåt med tjuvluft via vevhusventilationen och att den helt enkelt är känsligare för det än äldre bilar.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 februari 2010
Vissa motorer ska stanna när du lyfter på locket, tex min audi ska göra det. Ifall det inte händer och motorn puttrar på som vanligt eller med lite svårigheter kan det tyda på att vevhusventilationen är igensatt.

Hur det är på din polo vågar jag inte säga någonting om, men jag tror nog att den ska stanna rätt så omgående när man lyfter på locket. Så det kanske är läge att kika på vevhusventlationen. Om inte annat så i förebyggande syfte då v-ventilationen är känd för att vara känslig på vw/audi.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 februari 2010
Samma på alla mina bmw. Ska va så på den

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

845 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
kolla på vevhus ventilationen redan efter knappt 1500 mil. Det var inte dåligt big_smile. Hur kollar man denna då?

Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2010
Jimpiz skrev:
kolla på vevhus ventilationen redan efter knappt 1500 mil. Det var inte dåligt big_smile. Hur kollar man denna då?

Det ska vara så på den bilen.

Den är avsedd för att ha oljelocket på, då dne suger vacuum i motorn för att hålla oljeläckage inne i motorn. Tar du av oljelocket blir det som tjuvluft.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

845 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Jimpiz skrev:

Det ska vara så på den bilen.

Den är avsedd för att ha oljelocket på, då dne suger vacuum i motorn för att hålla oljeläckage inne i motorn. Tar du av oljelocket blir det som tjuvluft.

Aha, så jag slipper oroa mig smile

Sök