Hur öppnar spridarna?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
7 februari 2008 · 1 140 Inlägg

Hejsan, funderar över hur spridarna öppnar gentemot tändningen, om alla sprutar samtidigt eller när kolven är påväg upp eller hur det fungerar?
tackar för svar// daniel

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
7 februari 2008 · 1 098 Inlägg

Dom öppnar när kolven är påväg ner i insugstakten... Efter tändning så går kolven ner (arbetstakt) efter de upp igen (ut med avgaserna) Ner igen (insugstakt, Spridaren sprutar in) upp med kolven igen (kompression) efter det säger det PANG och allt börjar om.

Säg till om de va luddigt förklarat

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
-Persson- It takes one to catch one
7 februari 2008 · 98 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Dom öppnar när kolven är påväg ner i insugstakten... Efter tändning så går kolven ner (arbetstakt) efter de upp igen (ut med avgaserna) Ner igen (insugstakt, Spridaren sprutar in) upp med kolven igen (kompression) efter det säger det PANG och allt börjar om.

Säg till om de va luddigt förklarat

Tyvärr har du fel!

Alla spridare öppnar samtidigt.

chrillemk2gti
7 februari 2008 · 197 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Dom öppnar när kolven är påväg ner i insugstakten... Efter tändning så går kolven ner (arbetstakt) efter de upp igen (ut med avgaserna) Ner igen (insugstakt, Spridaren sprutar in) upp med kolven igen (kompression) efter det säger det PANG och allt börjar om.

Säg till om de va luddigt förklarat

beror väl lite på om man kör sekvensielt "ursäkta stavfel" eller inte kan inte riktigt de här själv men har lit ehumm om det iaf man kör ju eftermarknadssprut själv men e tyvärr ingen data kill eså mappa överlåter jag till en kompis

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
Frippe1
7 februari 2008 · 116 Inlägg

på en b230 motor tex så öppnar alla spridare samtidigt..sen finns det även som chrillemk2gti  säger sekvensiellt! stavning??

Frippe
Volvo 855R (1997)
twin_cam Smålänning
7 februari 2008 · 7 877 Inlägg

På "Vanliga" sprut, typ LH jetronic, Motronic, Lucas CU14 m.fl så öppnar alla samtidigt och sprutar in.

På Sekventiella så öppnar dom en och en. Exempel: Saab Trionic och Mitsubishi GDI. Även Common-raildieslarna funkar så.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
tal0n Mekaniker/Däckmontör
7 februari 2008 · 1 140 Inlägg

det där tackar jag j*vligt mkt för, vart halft galen jag när ja inte fattade varför bilen gick lika när ja flyttade runt spridarkontakerna, för bilen går bara på 2 cylindrar, men alla spridare funkar..
hörde med han ja köpte bilen av och sa att han trodde att svänghjulet satt fel,
nått ni tror resulterar i att den bara går på 2 cylindrar? tackar väldigt för det svaret också smile

twin_cam Smålänning
7 februari 2008 · 7 877 Inlägg

tal0n skrev:
det där tackar jag j*vligt mkt för, vart halft galen jag när ja inte fattade varför bilen gick lika när ja flyttade runt spridarkontakerna, för bilen går bara på 2 cylindrar, men alla spridare funkar..
hörde med han ja köpte bilen av och sa att han trodde att svänghjulet satt fel,
nått ni tror resulterar i att den bara går på 2 cylindrar? tackar väldigt för det svaret också smile

KAn mycket väl vara så smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
tal0n Mekaniker/Däckmontör
7 februari 2008 · 1 140 Inlägg

isåfall, någon som vet hur det ska sitta, kan ju sättat på 9 olika sätt, jobbigt om man skulle sätta alla 8 fel innan det blir rätt tongue sad

loffe007
8 februari 2008 · 905 Inlägg

kolla dina slangar, är nån jävla slang på 240/740 som får bilen att gå på två cyllar om den går av.

tal0n Mekaniker/Däckmontör
8 februari 2008 · 1 140 Inlägg

och vilken skulle det vara då?

900 Power
9 februari 2008 · 214 Inlägg

På en bil med LH som tex Saab 900/9000 16V -93 oxch Volvo 240/740/940 så kan man sätta spridarkontakterna hur man vill wink Spelar liksom ingen roll, men det förstår man kanske eftersom ni redan skrivit att alla öppnar samtidigt..

tal0n Mekaniker/Däckmontör
9 februari 2008 · 1 140 Inlägg

jo förstått det nu, men innan ja skrev första så visste ja inte detr satt tongue hehe

GAndersson
15 mars 2010 · 39 Inlägg

när motorn är nollad ska det partiet på 3centimeter som inte är hål-borrat (på sidan) sitta mitt i hålet för startmotorn   om det är en b230 då tongue

Senast redigerat av GAndersson (15 mars 2010)

Volvo 940 turbo "840 R" (1993)
Equinox Kicka Laddtryck !
15 mars 2010 · 319 Inlägg

Och bara för att fylla i för dem som vill veta så heter "tekniken" när alla spridare öppnar samtidigt Batch-fire. smile

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang