4 oktober 2006
Trådstartare
Nån som råkat ut för detta?:
Efter att ha sprejat remspray på generatorremmen så laddade generatorn inte ens över 13 Volt (13,9 innan), utan batteriet drogs istället ur på laddning under körning. Sen gick ca en vecka innan jag hade tillfälle att ladda batteriet m aggregat och, som man kunde misstänka så är batteriet sig inte alls likt. Gick till en verkstad för 'rekonditionering' eller vad det heter men de sa; "nej, vaddå sulfatering. Sånt hände på gamla batterier", sen laddade de upp det på vanligt sätt och ... det är fortfarande lika dålig ladd i. (Syravärdena verkar helt OK, men voltmetern är på strax över 10. Verkar det stämma med sulfateringssymptom?? Hemmaladdarens amperemätare sjunker ganska snabbt till noll, det är ju iaf ett tecken som hör till).
Måste väl köpa ny ack. Men hur gör jag med remmarna? Vill MKT GÄRNA slippa byta dem.
- Har haft på (Bosse Bildoktors) potatismjöl: det ger en förbättrad laddning, nästan 13,5. Men mjölet sitter väl knappast i ngn längre tid.
- Skrapat av 'kletet' för hand: måttlig förbättring.
Finns ngn lämplig sprit e dyl som inte sabbar remmarna? Borste, såpa o vatten?
Bosseknep nr 2, som jag ej prövat: gnida med stearinljus. (KAN det inte lätt bli FÖR glatt då? Och hur 'backar' man från det, då? Går väl knappast?).
När jag laddar m bilgeneratorn så visar alltså voltmetern som bäst ca 13.5. Fråga - det kan väl inte bero på att, typ; "oxideringen gör att motståndet från batteriet är förhöjt och även när generatorn pumpar ut rätt Volt så visas ett lägre värde.." ?? (Är i princip helt okunnig själv om el). Tackar som svarar.