Volvo 855 2.0 T5 spikar?

razmouz
9 mars 2010 · 11 Inlägg

har en volvo 855 2.0 T5 alltså en italien import, den har funkat hur bra som helst fram tills förra veckan då den började spika på väg hem från västerås, hade lite problem förut med att den svajade i laddtrycket. bytte alla slangar och chippade biln, då gick den super bra nu spikarden, har bytt alla slangar igen för att vara säker på att dom inte gått sönder! funderar på om det kan vara den där klockan eller vad det kallas? snälla hjälp mig!

Marlboroman
9 mars 2010 · 8 234 Inlägg

Säker på att den spikar så det inte baar är misständningar pga dåliga tändelar?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
razmouz
9 mars 2010 · 11 Inlägg

ny bytta stift till sådan där paltina eller vad det heter! alltså ska inte säga 100% att den spikar för jag är ganska ny med det uttrycket men som jag fått det förklarat så spikar bilen! och ladd trycket går upp mer än vanligt typ upp till 1,5bar ska ladda 1.1-1,2 med det chip jag har!

Pontu_s
9 mars 2010 · 33 Inlägg

1.5 bar är alldeles för mkt, Skruva ner det till 1.1 så ska du se att den går bättre:P

alsunna
9 mars 2010 · 140 Inlägg

han säger ju att laddtrycket ska ligga på 1,1 och att det ändå stiger upp till 1,5 inte att han skruvat upp det till det...

Pontu_s
9 mars 2010 · 33 Inlägg

Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

sportluft
10 mars 2010 ·

Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

NissanMotorsport
10 mars 2010 ·

Tja Rasmus smile va för oktan tankar du med?

LeafBox Lat Perfektionist
10 mars 2010 · 6 359 Inlägg

Den spikar för att den har för högt laddtryck. Så rikta in dej på att lösa det, så förvinner spikningarna

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
spokenratt
10 mars 2010 · 3 860 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Tja Rasmus smile va för oktan tankar du med?

Ja, kör du på 95 eller? Vissa chip ska ju köras på högre oktan...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
razmouz
10 mars 2010 · 11 Inlägg

Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

hej alla slangar är bytta igår så kan inte vara dom tycker jag!

razmouz
10 mars 2010 · 11 Inlägg

spokenratt skrev:

NissanMotorsport skrev:
Tja Rasmus smile va för oktan tankar du med?

Ja, kör du på 95 eller? Vissa chip ska ju köras på högre oktan...

hej nej jag kör på 98

robbinT
10 mars 2010 · 341 Inlägg

använde en vakum/tryck pump och tryck ut wg med den och se vilket tryck den öppnar på, öppnar den på rätt tryck, byt mv.

razmouz
10 mars 2010 · 11 Inlägg

sportluft skrev:

Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Pontu_s
10 mars 2010 · 33 Inlägg

razmouz skrev:

sportluft skrev:

Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Härligt att det löste sig, Du va inte och skruva på nått eller ändra nått när det börja spika eller börja det bara?

Mack Forum- och sitemoderator
10 mars 2010 · 26 192 Inlägg

razmouz skrev:

sportluft skrev:

Pontu_s skrev:
Sorry då läste jag lite för snabbt, Kika slang mellan wastegate och magnetventil så den är hel och sitter på ordentligt

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Första gången jag hör talas om att en pysventil löser ett problem.
Brukar annars vara tvärtom.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
razmouz
15 mars 2010 · 11 Inlägg

AirOne skrev:

razmouz skrev:

sportluft skrev:

Jag har tagit bort min magnetventil och satt en pysventil istället, funkar myyycket bättre smile

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Första gången jag hör talas om att en pysventil löser ett problem.
Brukar annars vara tvärtom.

jo sant. tog bort pysventilen idag och satte i orginal chippet då gick den som vanliget igen nackdelen med mitt original chip är att jag får svajande laddtryck ist! är det fel på trimchippet eller behver jag något för att den ska sluta spika? kände att turbon var lite glapp också men kan det göra att den glappar?

razmouz
15 mars 2010 · 11 Inlägg

razmouz skrev:

AirOne skrev:

razmouz skrev:

nu har jag tagit bort min magnetventil och satt dit en pysventil ist, då funker det perfekt, men jag ill ändå veta vad som är felet. den har juh funkat jätte bra tills nu! testade även en likadan magnetventil och den spikade då med!

Första gången jag hör talas om att en pysventil löser ett problem.
Brukar annars vara tvärtom.

jo sant. tog bort pysventilen idag och satte i orginal chippet då gick den som vanliget igen nackdelen med mitt original chip är att jag får svajande laddtryck ist! är det fel på trimchippet eller behver jag något för att den ska sluta spika? kände att turbon var lite glapp också men kan det göra att den spikar?

baloo83
15 mars 2010 · 211 Inlägg

Du har inte skruvat upp trycket på WG?

Fiat 500 (2010)
razmouz
16 mars 2010 · 11 Inlägg

baloo83 skrev:
Du har inte skruvat upp trycket på WG?

nej vi testade skruva ner trycket men det vart inge bättre!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang