Bogesera bil som har automatlåda

lmoberg
4 oktober 2006 · 542 Inlägg

Min bilen startar inte och jag skulle beöva bogsera den. Kruxet är att det är en automatlåda, har hört att dom inte får någon smörjning när motorn inte är igång. Riskerar att skära om man bogserar den.
Stämmer det eller kan man bogsera en bil med automatlåda som man kan med en manuellt växlad bil?

Tacksam för svar.

Jonni
4 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

Har inte vart några problem o bogsera sålänge man har neutral i..

Men hör dig för lite mer för säkerhets skull! smile

Lycka te!

_Englund_
4 oktober 2006 · 12 Inlägg

Det ska inte vara några problem så länge man inte bogserar fortare än 30Km/h och som sagt med neutralen inlagd ;P Men fråga någon som är säkrare än mig, haha..

Mercedes 220Cdi "AMG paket" (2016)
VW_Jens
4 oktober 2006 · 608 Inlägg

lmoberg skrev:
Min bilen startar inte och jag skulle beöva bogsera den. Kruxet är att det är en automatlåda, har hört att dom inte får någon smörjning när motorn inte är igång. Riskerar att skära om man bogserar den.
Stämmer det eller kan man bogsera en bil med automatlåda som man kan med en manuellt växlad bil?

Tacksam för svar.

jag har hört samma sak! tror de va på volvo när jag var där på praktik från skolan för 1 år sen! hur långt  ska den bogseras ? om det bara är några km så är det inte så farligt!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Dreamcatcher
4 oktober 2006 · 260 Inlägg

det är inga problem att bosera med neutralen i. Det man inte får göra med automat är att "dra  igång den "

styling har egentligen bara med pengar att göra.
olds88
4 oktober 2006 · 188 Inlägg

nja alltså det är så att iaf dom flesta automatlådor jag har kommit i kontakt med (har haft 5-6 bilar i familjen med automat) ska inte bogseras pga ingen smörjning, så har du tillgång till en bil med kula så åk och hyr ett biltransport släp och ta den på det. det är ju onödigt att chansa och bogsera om det finns bättre alternativ...jag garanterar att släpet +ev böter för olovlig körning (om du inte har BE) är betydligt billigare än en ny låda big_smile

olds88
4 oktober 2006 · 188 Inlägg

Dreamcatcher skrev:
det är inga problem att bosera med neutralen i. Det man inte får göra med automat är att "dra  igång den "

ganska sant, inte alla lådor som gillar att dras igång...på jeepen vi har så är det ett stort NONO att prova dra igång den medans oldsen klarar det utan problem (även om det står att man hellre ska plocka ner drivaxeln och bogsera alt. ta den på transport än dra igång den)

dan-kristian
4 oktober 2006 · 518 Inlägg

ska du bogsera lite längre och du inte vill ta bort drivaxlar,kardan så ska du fulla på mer olja för när du bogsera så får vissa delar ej någon smörjning..fyll på någon liter..glöm ej bort att tömma till rätt nivå sen....

dr_weber Senator
4 oktober 2006 · 323 Inlägg

har hört att man bara får bogsera typ 3 mil lr va det är!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Xoff Volvo tönt... =)
5 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

att bogsera en bil med automat är generellt NONO, för varken kylning eller smörjning är så bra då,  men ett par kilometer under 30KM/h skall nog inte vara något broblem...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang