Krockade - Vems fel?

MartinF
8 mars 2010 · 372 Inlägg

Jag tror också det blir skroten.

Byte av baklyse, byte av fälg, laga bensinmätare, byta skärm + lack, dolda fel som t.ex ett böjt stag under bilen som gör bilen vinglig när den väl kommer ut på vägen igen.

Med tanke på begagnatmarknaden på blocket så skulle jag gissa att du får ut 15000kr för bilen om den är i helt ok/fint skick
Annars gissar jag på 11000kr.

Kom ihåg att berätta sen hur det har gått.

GroundX Got N/A?
8 mars 2010 · 358 Inlägg

Cruzta skrev:

GroundX skrev:
Då blir det skroten.

Varför skulle det bli det? Du har ju ingen aning om min bil är fräsch eller inte utöver skadorna från krocken? Du kan väl skriva ett vettigare inlägg än det du just gjorde tycker jag.

Tycker dock det bygger på enkel logik. Att fixa till de skador du nämner kostar med all säkerhet många tusen mer än vad din bil är värd såvida det inte är något superrareexemplar som gått 500mil sen den lämnade fabriken eller någonting. Men jag antog att så inte var fallet med tanke på att 1) Du bara har trafikförsäkring, 2) Kör på vintern med den.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
gamlingen
8 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Men låt nu FB få titta på bilen och göra en bedömning men som i sin ordning så finns det massa duktigt kunnigt folk på forumet. Sen om TS vill få bilen lagad eller få pengar och den skrotas är väl upp till han. Hn kanske är nöjd med bilen och tycker den är toppen på alla sätt och vis.

Cruzta
8 mars 2010 ·

Martinfyhr skrev:
Jag tror också det blir skroten.

Byte av baklyse, byte av fälg, laga bensinmätare, byta skärm + lack, dolda fel som t.ex ett böjt stag under bilen som gör bilen vinglig när den väl kommer ut på vägen igen.

Med tanke på begagnatmarknaden på blocket så skulle jag gissa att du får ut 15000kr för bilen om den är i helt ok/fint skick
Annars gissar jag på 11000kr.

Kom ihåg att berätta sen hur det har gått.

Men jag hajjar inte. Det är hennes fel och jag vill ha kvar min bil. Då ska väl hon betala?
Skitsamma, bara jag får det fixad eller pengar till en ny bil. Krångligt allt ska vara..

Klart jag kommer säga ur det går sen!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
8 mars 2010 · 1 903 Inlägg

ladda gärna upp en bild på skadorna med så man kan bilda sig en uppfattning smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
johankman
8 mars 2010 · 5 Inlägg

Min Saab 900 från 88 blev påkörd för tre år sedan, försäkringsbolaget reparerade den för 8000kr..
Framskärm, strålkastare och diverse plastgrejer till kofångaren + lack av skärm.

Så man vet aldrig vad dom beslutar.

volvoentusiasten
8 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Cruzta skrev:

Martinfyhr skrev:
Jag tror också det blir skroten.

Byte av baklyse, byte av fälg, laga bensinmätare, byta skärm + lack, dolda fel som t.ex ett böjt stag under bilen som gör bilen vinglig när den väl kommer ut på vägen igen.

Med tanke på begagnatmarknaden på blocket så skulle jag gissa att du får ut 15000kr för bilen om den är i helt ok/fint skick
Annars gissar jag på 11000kr.

Kom ihåg att berätta sen hur det har gått.

Men jag hajjar inte. Det är hennes fel och jag vill ha kvar min bil. Då ska väl hon betala?
Skitsamma, bara jag får det fixad eller pengar till en ny bil. Krångligt allt ska vara..

Klart jag kommer säga ur det går sen!

Jag tror du missförstår Martinfyhr.

Hon betalar inte din bils reparation/ersättning. Det är hennes försäkringsbolag genom hennes trafikförsäkring.
Sen så kräver hennes försäkringsbolag HENNE på självrisk.

Du behöver inte betala någonting.

Sen börjar det struliga med hur mycket försäkringsbolaget värderar din bil. Ta en massa kort på bilen, alla historik och fakta som du känner är viktig och höjer värdet på bilen och ta inte försäkringsbolaget första bud!

Många försäkringsbolag använder blocket som referens också och det kan ju även fela vissa veckor när det bara är skitbilar ute till salu osv.

Som många tidigare har skrivit så brukar oftast reparationer gå över att lösa ut bilen för dig. sad Men se det som en chans att "uppgradera dig" istället!

gamlingen
8 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Tror inte alls han missförstår. .det han menar med att HON betalar = Henns FB

Cruzta
9 mars 2010 ·

Hur är det med saker som gått sönder i bilen som ej tillhör bilen? Hade en radiostyrd båt som gick sönder. Får jag ersättning för den också?

Någon?!

Senast redigerat av Cruzta (10 mars 2010)

Cruzta
11 mars 2010 ·

Var och lämnade in bilen på verkstad idag. Dom sa att det troligtvis kommer bli så att FB ger mig stålar istället för att laga den. Tråkigt som fan om det blir så, men vafan..

Sharky
11 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Sådant landar väl på hemförsäkringen om jag inte har fel.
Någon annan som vet?

/Göran


Cruzta skrev:
Hur är det med saker som gått sönder i bilen som ej tillhör bilen? Hade en radiostyrd båt som gick sönder. Får jag ersättning för den också?

Någon?!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
11 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Bara som en kommentar: Man har inga rättigheter i trafiken , bara skyldigheter. Tex att lämna företräda. Men man har inte per automatik rätt att damma rätt in i någon som inte lämnar företräda.
Jag säger absolut inte att du har gjort något fel, men jag vet hur försäkringsbolag resonerar ibland och vill få till att båda var orsak till olyckan.
Och polis och försäkringsbolag är två helt skilda saker.
Så det gäller att vara vaken och kolla vad försäkringsbolaget får för sig.

/Göran


Cruzta skrev:
Det satt inga sådana skyltar vid henne. Men Känns som att läget är under kontroll nu.

1, Hennes fel, högerregeln gällde.
2, Hon betalar självrisk, hennes försäkringsbolag resten.
3, Min bil blir hel och fin igen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvoentusiasten
11 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Sharky skrev:
Sådant landar väl på hemförsäkringen om jag inte har fel.
Någon annan som vet?

/Göran


Cruzta skrev:
Hur är det med saker som gått sönder i bilen som ej tillhör bilen? Hade en radiostyrd båt som gick sönder. Får jag ersättning för den också?

Någon?!

Stämmer bra det! Allt som inte är fastmonterat går på hemförsäkring. (har blivit av med några laptops i bilen)

Cruzta
24 mars 2010 ·

Fick ut totalt 9000 från mitt FB då dom bestämde sig för att skrota den. Gick alltså 3100+ på det då jag köpte den för 5900.

Mod kan låsa tråden nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang