Volvo 745 92:a hög tomgång

Volvo_Mangan
24 mars 2010 · 27 Inlägg

Hejsan undrar lite om nån vet vad som är fel om tomgången ligger stadigt på runt 1800 varv och när man gasar mera så tar det en stund innan varvet går ner till 1800 varv.

Är regina insprutning på den, besiktningsmannen sa att det lät som att den fick får mycket soppa när jag var och besiktiga den idag. HC halten var 425 och co 2500 halten var på 0,4. Dem andra avgasvärdena var under gränsen.


Tacksam för tips på vad det kan vara.

Mvh Mangan

Interactive
24 mars 2010 · 56 Inlägg

Volvo_Mangan skrev:
Hejsan undrar lite om nån vet vad som är fel om tomgången ligger stadigt på runt 1800 varv och när man gasar mera så tar det en stund innan varvet går ner till 1800 varv.

Är regina insprutning på den, besiktningsmannen sa att det lät som att den fick får mycket soppa när jag var och besiktiga den idag. HC halten var 425 och co 2500 halten var på 0,4. Dem andra avgasvärdena var under gränsen.


Tacksam för tips på vad det kan vara.

Mvh Mangan

Kan det vara tomgångsmotorn som lever sitt eget liv? Drar bilen tjuvluft vid insuget?

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "
Volvo_Mangan
24 mars 2010 · 27 Inlägg

Interactive skrev:

Volvo_Mangan skrev:
Hejsan undrar lite om nån vet vad som är fel om tomgången ligger stadigt på runt 1800 varv och när man gasar mera så tar det en stund innan varvet går ner till 1800 varv.

Är regina insprutning på den, besiktningsmannen sa att det lät som att den fick får mycket soppa när jag var och besiktiga den idag. HC halten var 425 och co 2500 halten var på 0,4. Dem andra avgasvärdena var under gränsen.


Tacksam för tips på vad det kan vara.

Mvh Mangan

Kan det vara tomgångsmotorn som lever sitt eget liv? Drar bilen tjuvluft vid insuget?

Funderade också på det, på min vita 740 var också tomgången ojämn så det kan vara den, eller kan det vara luftmassemätaren?. Vet inte om den drar tjuvluft. 

Innan besiktningen var tomgången lägre, ca 1100 varv.

Jonathan_A Volvo PV
24 mars 2010 · 222 Inlägg

740 -92 har ju regina tändsystemet. Dom har ingen luftmassemätare utan lufttemperaturs givare och mappsensor och allt va det nu heter.  Men kolla så den inte drar tjuvluft.

Altras
24 mars 2010 · 85 Inlägg

Skulle i första hand kolla insugs system dvs från filter till insug så det är tätt
sen kolla vakuumsystemet efter läckage.
Därefter tomgångs motor och sen spjällägesgivaren.

Mvh Altras
www.compello.se
Toyota Celica GT-FOUR st205 "Asian Star" (1995)
aF
24 mars 2010 · 357 Inlägg

Har du kollat efter felkoder? Annars tjuvluft vid någon vakuumslang och inte innan spjäll då den inte är känslig för tjuvluft där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang