6210
Sök

"Oljelekage" skrapande ljud!

Emelie Hallberg
829 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Hejsan,

Golf II
Det började med att det var ett vinande ljud på 3:an ( bara när man gasar) låter mer och mer ju mer man gasar.... sen började det även på 4 & 5an..
Sen åkte jag och kollade under bilen och såg att den var jätte oljig under (vart det nu kommer från) torkade bort en massa och kollade växellådan men hittade inte bulten för att kolla oljan i växelådan.

Men när jag skulle hem så låter det INGET i bilen????
Vad kan de tyda på? om de är dåligt med olja i lådan borde de väl låta hela tiden tycker man?
(Det viner när man gasar alltså)
Vet inte riktigt om det lät från lådan eller motorn..

Mvh Emelie
Senast redigerat av Oceanmist (30 mars 2010)

Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Uppdatering....

Nu skrapar det när man släpper upp kopplingen efter att man växlat till 3:an.....
Lika när man gasar och släpper upp den så skrapar det.
När man har bilen på tomgång så hörs ett skrapande ljud från motorn, svårt att säga exakt vart, men bakom batteriet och längre ner, troligen där all olja kommer ifrån

https://www1.garaget.org/gallery/archive/114487/887851_6dc0co.jpg
Oljelekage?

2 982 Inlägg
30 mars 2010
tror att det vinande ljudet är det minsta bekymret efter att ha sett denna bild. eller har du plöjt genom en oljepöl..?

Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Nej inte direkt.... men nått är riktigt galet med bilen iallafall

5 198 Inlägg
30 mars 2010
kolla oljenivån i motorn oxå

Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Oljan i motorn är de inte de har jag kollat.... måste vara växellådan som spökar hmm

Driver
2 111 Inlägg
30 mars 2010
Kolla olja i motor o låda låter ju som en ganska bra början...

Köra torrt brukar sällan vara den roligaste/billigaste upplevelsen för någon av parterna...

Tvätta också rent riktigt noga så du kan se något. I detdär slaffset blir det svårt att hitta en läcka, fast verkar ju å andra sidan vara en ganska rejäl sådan om de skett på kort tid...

Edit, vi skrev samtidigt. Bra att du kollat oljan i motorn, bara lådan kvar då...
Senast redigerat av Janken (30 mars 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Emelie Hallberg
829 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Jo den skulle behöva tvättas.... ska kolla upp växellådsolja smile tror nästan att det är det oljuden kommer från

3 235 Inlägg
30 mars 2010
Jag är nästan säker på att det är packningen i lådan som läcker (utgående axe, vänster). Alltså den till höger på bilden. Vanligt fenomen.

Sök