4066
Sök

Motorn tickar Audi 80 1.8S

13 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Som sagt så har jag en Audi 80 årsm: 1988 som motorn tickar på.
När den är kallstartad så hörs inte ticket men när man åker och speciellt när man gasar på lite så hörs det ett visst tickande.

Tänkte att det var ventilerna som tickade så provade byta oljefilter och motorolja, men ticket kvarstår.

Vad kan det då vara för fel? Kan det fortfarande vara ventilerna som tickar eller är det typiskt tick för något annat??

Samt så undrar jag hur man skruvar bort framskärmarna på en Audi 80, om någon vet?

Är ny här på garaget.org så reserverar mig för ev fel!

// Majcus

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
Majcus skrev:
Som sagt så har jag en Audi 80 årsm: 1988 som motorn tickar på.
När den är kallstartad så hörs inte ticket men när man åker och speciellt när man gasar på lite så hörs det ett visst tickande.

Tänkte att det var ventilerna som tickade så provade byta oljefilter och motorolja, men ticket kvarstår.

Vad kan det då vara för fel? Kan det fortfarande vara ventilerna som tickar eller är det typiskt tick för något annat??

Samt så undrar jag hur man skruvar bort framskärmarna på en Audi 80, om någon vet?

Är ny här på garaget.org så reserverar mig för ev fel!

// Majcus

Hej och välkommen till garaget! smile

Ticker du beskriver låter som en klassiskt VAG sjukdom tongue Det är de hydrauliska ventillyftarna som tickar. Inget farligt i sig kanske men ändå trist.

Vad kör du för olja? Hur långt har bilen gått? Man brukar få byta ut dom.

Framskärmen sitter med bultarna som du ser när du öppnar huven, sen finns en del bultar som du ser när du öppnar dörren. Men först måste du ta lös innerskärmen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Jaha då var det lite som jag trodde!

Nu är det Delsyntet 10-40 olja i motorn.

Okej, ska ge mig ut nu och försöka få bort skärmen, tackar för svaret!

13 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Majcus skrev:

Har nu vart ute och kikat på framskärmen, har fått lös dom mesta bultarna, men måste man bort med framlyktorna för att komma åt dom sista, någon som vet?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
Majcus skrev:
Majcus skrev:

Har nu vart ute och kikat på framskärmen, har fått lös dom mesta bultarna, men måste man bort med framlyktorna för att komma åt dom sista, någon som vet?

Inte helt säker men jag tror inte det. Stötfångaren måste iaf bort, men det har du nog redan listat ut smile

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

13 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Majcus skrev:
Majcus skrev:

Inte helt säker men jag tror inte det. Stötfångaren måste iaf bort, men det har du nog redan listat ut smile

Mvh Tommy

Hmm, nej den har jag inte skruvat bort, hur går man tillväga då och är det komplicerat?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
Nu är det såpass länge sen jag hade borta min så jag törs inte säga hur man gör. Men alltför komplicerat är det inte. Ta loss bukplasten om du har en sådan så ser du nog ganska fort vilka bultar du ska släppa.

Lycka till.

Mvh Tommy

13 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Nu är det såpass länge sen jag hade borta min så jag törs inte säga hur man gör. Men alltför komplicerat är det inte. Ta loss bukplasten om du har en sådan så ser du nog ganska fort vilka bultar du ska släppa.

Lycka till.

Mvh Tommy

jaha ok, känns inte som jag får till det, men känns lite surt att lägga av nu när det bara är två bultar kvar -.-'

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
Majcus skrev:
te_wik skrev:

Lycka till.

Mvh Tommy

jaha ok, känns inte som jag får till det, men känns lite surt att lägga av nu när det bara är två bultar kvar -.-'

Ta det lugnt och metodiskt bara, finns bara ett sätt att lära sig å de är genom att försöka och försöka smile
Jag kan fixa en skiss på stötfångaren också så kanske det bli lättare.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg

Sök