Skakningar i ratten?

Fija
12 april 2010 · 10 Inlägg

har en volvo 940 som skakar så förbannat i ratten när man kommer upp i 100-120. Beror inte på däcken (balanseringen) så undrar vad som behöver göras?
framhjulsinställning?

/Fija

/Fija
Volvo 940 (1995)
Jerk-R
12 april 2010 · 593 Inlägg

Vad för fälgar åker du på? Inte original gissar jag? I så fall så har dina fälgar säkerligen "navringar" i plast som är en adapter mellan fälgens navhål och navcentrum, dessa måste vara i exakt rätt dimension för att fälgen ska hamna rätt vid montering(man kan ju ha tur att få till det ändå, men)

Så, åker du inte på originalfälgarna så äre bara att skruva av ett hjul och se om navringarna sitter där, om de gör det så får du kontrollera så att de har rätt storlek genom att bara hänga dit fälgen på navet och se om det glappar något i sidled/uppåt/neråt, alternativt kan du ju ta ett skjutmått o mäta...

//Jerker

MercedesJonnie
12 april 2010 · 3 268 Inlägg

länkarmsbussningar kan ge sådana symptom, men börja med att kolla de Jerk-R sa, kolla även att fälgen sitter rakt mot navet, och att bromsarna inte ligger på. smile

Fija
12 april 2010 · 10 Inlägg

bytte fälgar igår och just nu är det orginal fälgar, skakningarna försvinner inte. det skakade även med dem fälgarna jag hade på förut (vinterdäcken). Får kolla länkarmsbussningarna nästa smile men brukar de inte säga till på besiktningen om de börjar bli dåliga?

framhjulsinställning är inget som hjälper lr?

/Fija
Volvo 940 (1995)
spokenratt
12 april 2010 · 3 860 Inlägg

Har samma skit på min! På servicen såg dom att länkarmarna fram var dåliga, men jag hade inte märkt något. Slände på 18", med rätt mått på "navringarna" och då kom vibrationerna.. Ska balansera om däcken på torsdag, blanseras på bilen och byta länkarmar på lördag, hoppas skiten försvinner!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Jerk-R
13 april 2010 · 593 Inlägg

Hur ser navet ut där fälgen ligger an? full med skit och rost gör att hjulet hamnar snett mot navet vilket kan skapa detta fenomen..

Om ni bara hissar upp bilen och rycker lite i hjulet där det sitter(med bultar och allt) så kan ni enkelt känna om tex hjullager eller styrleder är kassa..

Godnatt!
/Jerker

torpis Forummoderator
13 april 2010 · 10 576 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang