Montera lös bilbatteri? [Volvo 745]

theNoob
14 april 2010 · 9 Inlägg

Är det knepigt att montera lös bilbatteriet i en Volvo 745 från -90?
Om inte, vad behöver jag för att göra det?

Sen kan jag även tillägga att batteriet var bara heldött en morgon när jag skulle starta bilen. Detta var när det var ca -20 grader ute men motorvärmen hade varit ikopplad hela natten.

Hur kan det komma sig batteriet bara dog sådär? Kan generatorn vara trasig?

Senast redigerat av theNoob (14 april 2010)

Volvo 745 GLE -90
Jag må vara en noob, men jag har en vilja att lära mig.
snurbo_diesel Egen företagare
14 april 2010 · 864 Inlägg

batteriet är lätt att byta, sitter en skruv som håller fast det och så är det kablarna.
Kolen i generatorn kan vara kassa, men ett halv taskigt batteri tål nästan ingen kyla.
Iaf, kolen sitter bakpå generatorn i 2skruv är är enkla att byta själv.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Moparboy440
14 april 2010 · 4 682 Inlägg

När du skruvar loss ett batteri så ska du tänka på att alltid ta av minuspolen först.
Om det är ett gammalt batteri så är det nog inte överaskande att det dör vid -20,mät upp batteriet innan du gör nått annat.

theNoob
14 april 2010 · 9 Inlägg

Moparboy440 skrev:
När du skruvar loss ett batteri så ska du tänka på att alltid ta av minuspolen först.
Om det är ett gammalt batteri så är det nog inte överaskande att det dör vid -20,mät upp batteriet innan du gör nått annat.

Mät upp? Hur? Och vad, före laddning?

Volvo 745 GLE -90
Jag må vara en noob, men jag har en vilja att lära mig.
te_wik Forummoderator
14 april 2010 · 12 813 Inlägg

theNoob skrev:

Moparboy440 skrev:
När du skruvar loss ett batteri så ska du tänka på att alltid ta av minuspolen först.
Om det är ett gammalt batteri så är det nog inte överaskande att det dör vid -20,mät upp batteriet innan du gör nått annat.

Mät upp? Hur? Och vad, före laddning?

Laddat batteri:
Mät upp spänningen med en multimeter. Du bör mäta upp ca 12.4V då bilen inte är igång.
Med bilen igång utan några större förbrukare som stereo, fläkt osv så bör multimeterna visa kring 14V.
Under startögonblicket bör inte spänningen understiga 9V.

Detta mäter du alltså på batteripolerna.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (14 april 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang