Drar snett efter däckbyte?

Reakan
14 april 2010 · 97 Inlägg

Hejsan, bytte däck igår på min audi 100 92 2.3. Det var inga problem att byta däcken och dom såg inte speciellt snedslitna ut heller. Men nu efter att jag bytt så känns det som att ratten stramar när man vrider ratten år ena hållet, går lite trögare, och sen drar den lite snett åt höger när man släpper ratten. Annars går det bra det vibrerar inte, provade köra i 160 och det var inga nämnvärda skakningar.

Däcktryck är OK, samma dimension som på vinterdäcken 195 65 15, rotationsriktningen på däcken är rätt.

Nån som har nån idé vad som kan ha orsakat? smile

Senast redigerat av Reakan (14 april 2010)

Goffen Administratör
14 april 2010 · 2 975 Inlägg

testa byt plats på framdäcken.... Drar den åt andra hållet nu så byt däcken eller lägg dom bak....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Reakan
14 april 2010 · 97 Inlägg

Goffen skrev:
testa byt plats på framdäcken.... Drar den åt andra hållet nu så byt däcken eller lägg dom bak....

Skulle kunna prova att sätta dom bak få se om det blir bättre. Byter jag plats på dom stämmer inte rotations riktningen. Nån som har nån annan idé? smile

Goffen Administratör
14 april 2010 · 2 975 Inlägg

Spelar ingen roll om rotationsriktningen stämmer du ska ju bara testa om däcket drar åt andra hållet då det tyder på att däcker är kasst "mer eller mindre"

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
sandzoo
14 april 2010 · 2 072 Inlägg

Reakan skrev:

Goffen skrev:
testa byt plats på framdäcken.... Drar den åt andra hållet nu så byt däcken eller lägg dom bak....

Skulle kunna prova att sätta dom bak få se om det blir bättre. Byter jag plats på dom stämmer inte rotations riktningen. Nån som har nån annan idé? smile

men du kan byta framdäcken bak o bak fram.. testa så smile

Sandzoo i da house
Reakan
14 april 2010 · 97 Inlägg

Bytte plats på fram och bak däcken och då vart det ännu sämre. Satte då på vinterdäcken igen och då var allting bra. Kändes som att det var däcken det var fel på då så jag köpte nya sommardäck och fälg istället och nu vart det jätte bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang