Bilder på mig från Elmia 2010

n_andersson
14 april 2010 · 689 Inlägg

Sheba skrev:

Chaarlie skrev:

JDMy00 skrev:

Jag hoppas du har tillåtelse från alla fotografer på de bilder du "hittat". Eftersom du skulle använda bilderna för egen vinning så kanske de kommer en fet faktura på några tusen sen och de är ju inte så skoj direkt..

haha jag ska väl inte sälja bilderna heller ? Jag visar upp dem bara, .. Ge dig inte in i något du inte vet om tack .

Du får inte visa upp dem heller. Du kan länka till fotografens sida eller få fotografens tillåtelse att lägga upp dem på din hemsida, t.ex, men du får inte visa upp dem fritt utan fotografens tillåtelse bara för att du är med på dem. Jag säger inte att du gör det, men bara så du vet. Det kan bli en kostsam historia annars.

Är det verkligen så för bilder som fotografen lagt ut på ett allmänt forum på intenet?

JDMy00 ClubJDM.se
14 april 2010 · 1 608 Inlägg

jakob_enkvist skrev:

JDMy00 skrev:

jakob_enkvist skrev:
JDMy00 Kamma dig för fan! Låt nu tjejen va!

Men buhu. Jag varnade henne bara om sånt som faktiskt förekommer. Var ju inte direkt menat att någon random snubbe från Varberg skulle ta åt sig..

Tar inte åt mig det minsta, men snacka om att dra upp skit...! Frågan är vem det är som är random kille här på garaget?? Vart är dina bilar??

Dra upp skit, är du helt pantad? Jag varnade henne om saker som faktiskt händer.

Mina bilar? Ja det har jag inte någon, varför? Jag har inget körkort. Något mer du ville veta?

@ Chaarlie

Inte hört incidenten om blondin bella som fick en faktura på några tusen för att hon hade hittat bilder på sig själv på aftonbladets hemsida, och sedan publicerat dom på sin blogg?

Men visst, gör som du vill, jag ska inte hindra dig.

Senast redigerat av JDMy00 (14 april 2010)

Mazda Mx-5 (1999)
skydark
14 april 2010 · 375 Inlägg

Det stämmer. Man får inte lägga upp foton som andra har tagit utan tillåtelse. Vet flera som har tagit bilder på sig själva i olika sammanhang och lagt på en hemsida. Vips så kommer det en fin faktura.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Sheba Certifierad besserwisser
14 april 2010 · 308 Inlägg

n_andersson skrev:

Sheba skrev:

Chaarlie skrev:

haha jag ska väl inte sälja bilderna heller ? Jag visar upp dem bara, .. Ge dig inte in i något du inte vet om tack .

Du får inte visa upp dem heller. Du kan länka till fotografens sida eller få fotografens tillåtelse att lägga upp dem på din hemsida, t.ex, men du får inte visa upp dem fritt utan fotografens tillåtelse bara för att du är med på dem. Jag säger inte att du gör det, men bara så du vet. Det kan bli en kostsam historia annars.

Är det verkligen så för bilder som fotografen lagt ut på ett allmänt forum på intenet?

Japp. Om jag har tagit en bild så äger jag den, trots att jag lägger upp den på allmänna forum på internet. Om någon annan sedan använder den på sin hemsida, t.ex, så kan jag debitera personen för detta. Detsamma gäller om han eller hon använder bilden i sin portfolio och visar upp för t.ex agenturer. Det bästa är att fråga fotografen om man får använda bilderna, helst få skriftligt på det. Det är av den anledningen som det ofta skrivs avtal mellan modell och fotograf vid en photoshoot där äganderätt till bilderna i olika former ges till både modellen och fotografen. Om ett sådant avtal inte skrivs så får modellen inte använda bilderna ens för sin egen portfolio.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
torpis Forummoderator
16 april 2010 · 10 572 Inlägg

Notera att forumet är till för bilrelaterade ämnen vilket detta ine är. låser här

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang