Ostabilt och för lågt oljetryck, renoverad motor, Volvo 850 2.3

organ850
10 april 2010 · 17 Inlägg

har en 850 2,3 a som jag gjorde årdning en ny motor till förra våren . körde in motorn och allt de där..   men när oljan blev varm så fick jag kasst oljetryck.

på tomgång så flacksar trycket  från ett bar upp till två och tre fram och tillbaka. och trycket ska vell följa varvena typ ? om du varvar på motorn ska det vell gå upp till tre , fyra , fem bar ?  men mitt sjunker ligger de på tre och du varvar på sjunker det till ett bar .

men när bilen är kall så går trycket upp till sju bar . och efter ett tag när den börjar bli lite varm så sjunker det till 2 bar och när man gasar på så ökar det till 5 bar och är hur sabbil som helst inge flacks..

körde på biltema oljefilter då och då va det en som sa att det kunna bero på de att jag skulle pröva att byta de innan jag bytre oljepumpp..

men mitten av förra sommaren så tröttnade jag och böt till ett rktigt filter  och ny pumpp .. och då vart oljetrycket skit bra funkat bra hela hösten..
 
tog fram bilen efter vintern nu och kört den ett par kvällar . och sen helt blöttsligt en kväll var det som förr / dåligt oje tryck..

är så oär hört tacksam för alla svar jag kan få!!!!!! .. vet inte vad jag ska göra snart . sad

ascona-tic
10 april 2010 · 1 497 Inlägg

Vad är det för mätare?

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
need_4_boost
10 april 2010 · 371 Inlägg

En sak du bör veta är att när en olja blir varm så blir den mer lättflytande och rinner lättare ut igenom lager osv. det vill säja, du ska få ett lägre oljetryck när motorn blir varm.

Sharky
10 april 2010 · 10 287 Inlägg

Nu har vi hjälpt Organ850 att hålla sig till en tråd och fixat hans rubrik.

Lite service så här på Lördag. Tråden öppnad igen.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
organ850
10 april 2010 · 17 Inlägg

mätaren är något skit fån stylinbutiken smile men det vart ju bra när jag bytte pumpp ?  och funkade bra en hallv sommar .

men jag har inte bytt nå olja och filter en sen förra sommaren . ska pröva de. körde några repor mot en nissan i går frm och till baka och sen helt plöttsligt så visade mätaren inge utslag alls :S slog av bilen och startade den efter tre fyra minuter och då visa mätren tryck men bara ett bar typ .

Kavli Motborgare
10 april 2010 · 1 099 Inlägg

Inge utlsag alls? --Fast oljetryckslampa lös inte? Eller har du kopplat bort den?

Det låter som om du har en taskig mätare eller sensor. Mät upp trycket med en riktig manometer.

-- K

organ850
10 april 2010 · 17 Inlägg

lampan lös inte. men förra sommaren innan jag bytte pump och och hade kör mot en och vent och skulle åka hem så  blinka den till och då stog mätaren i botten och jag slog av . och sen startade så visa mätaren men lågt . så jag smög hem .  men när trycket är som lägst så ibland är det nå vinade ljud som följer varvena låter skummt . slår av några minuter och borta och de kan var borta hela kvällen sen ?

ascona-tic
11 april 2010 · 1 497 Inlägg

Jag läste om en med en honda som hade samma problem och som rev hela motorn för att leta fel men visade sig att biltemas ojletrycksmätare som var boven! Så kolla upp vad du har i tryck med riktiga grejor.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
organ850
11 april 2010 · 17 Inlägg

okej  ska kolla upp de . men tack ska ni ha !!!! smile

Janneutanb
11 april 2010 · 7 272 Inlägg

Prata med johan om du kan låna hans mätare en liten stund för den fungerar smile

organ850
11 april 2010 · 17 Inlägg

hehe aa smile skulle man gjort.  men det blir ju nå slags vindlåtande ljud efter man åkt ett tag de följer varvena svårt att förklara hmm kommer från olje pumpen var så med den gammla å men sen böt jag till en ny och då har det inte låtit nå sen mitten av förra sommaren , började de i fredags igen sad pumpen kan vell inte vara slut redan ?

organ850
17 april 2010 · 17 Inlägg

hej alla glada smile rev ner tråget ja och fick en chock.. olje trycket va kasst på grund av att det var stopp i silen på snbeln som suger upp olja till pumpen:) och därför lät pumpen illa så nu vet ni de .. så nu är de som det ska igen cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang