2571
Sök

Kniv i bilen - Vad säger svensk lag?

1 581 Inlägg
10 januari 2010
Basebollträ i bagaget med snabbfäste tycker jag är självklart. Vad fan ska jag annars slå ihjäl vilt med? Greppa tag i svansen på räven o slå han i backen eller?

Långtradarchaufför
282 Inlägg
10 januari 2010
Fellow skrev:
Basebollträ i bagaget med snabbfäste tycker jag är självklart. Vad fan ska jag annars slå ihjäl vilt med? Greppa tag i svansen på räven o slå han i backen eller?

Blocknyckel av storlek 54 funkar utmärkt i de läget

BMW - Det stavas som det låter:)

4 Inlägg
18 april 2010
om vi talar om att slå ihjäl saker med det man lagligt har i sin bil så kan jag ju "skogsmaskinsförare som man är" skjuta till med ett tips om att en 60cm lång hydraulslang med halvtums koppling i änden svarar fruktansvärt bra och inte ett dugg olagligt smile

4 005 Inlägg
18 april 2010
DampeDiesel skrev:
om vi talar om att slå ihjäl saker med det man lagligt har i sin bil så kan jag ju "skogsmaskinsförare som man är" skjuta till med ett tips om att en 60cm lång hydraulslang med halvtums koppling i änden svarar fruktansvärt bra och inte ett dugg olagligt smile

Om syftet är att använda det för att skada liv eller egendom så är den olaglig.

375 Inlägg
18 april 2010
Jag har blivit stoppad med kniv både i bil och transport. Jag har aldrig fått tillsägese om det.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 april 2010
Dom gångerna jag har blivit stannad har jag haft ett långt dragskaft synligt vid passagerarstolen, ex antal brytbladsknivar runt om i bilen (lätt att förlägga dom i sidofacken), dubbelhölster med moraknivar i handskfacket, bagaget fullt med verktyg osv osv osv. Nån gång har jag nog haft en brytbladskniv väl synligt också och de har inte brytt sig det minsta.

På den tiden man behövde åka kommunalt till och från jobb så hade jag morakniv i brallorna och har aldrig fått skäll av länsman för det

Rock'n Roll

308 Inlägg
18 april 2010
rideharddiefree skrev:
Andreas 940 skrev:
Nu har jag bara skummat igenom den här tråden lite men ser att många nämner skära av bältet som en anledning att ha en kniv i bilen vilket är livsfarligt, det finns en anledning till att man inte kan knäppa upp bältet när man hänger uppochner nämligen att man kan bryta nacken. Det kanske man inte tänker på när man är i chock efter att ha voltat med bilen.
Det var en norrman som uppfann spärren som nu är standard i alla bilar efter att själv ha brutit nacken och blivit förlamad när han hängandes uppochner knäppte upp bältet utan att ta spjärn mot taket.

Idioti: http://www.biltema.se/products/product. … emId=76440

haha det kan jag aldrig tro att en norrman har uppfunnit det! Isåfall är det den andra bra saken dom uppfunnit efter osthyveln, men som sagt norskar använder ju inte osthyvel utan dom köper ju färdigskivad ost i affären!;D Skämt och sido, när du hänger upp och ner och biljäveln börjar brinna och du inte kan få av dig bältet så skaru vara så jävla glad att du la den där smarta svenska uppfinningen kallad "Morakniv" i sidan på dörren!!

Står bilen upp och ner ska du nog vara extremt glad om din kniv fortfarande ligger i dörrfacket. Min gissning är att du kommer kunna leta dej fördärvad efter den.

Skulle nog hellre välja som någon annan skrev att ha det speciella verktyget ditsatt under solskyddet där man garanterat når det även om bilen voltat..

4 005 Inlägg
18 april 2010
TenZer skrev:
Dom gångerna jag har blivit stannad har jag haft ett långt dragskaft synligt vid passagerarstolen, ex antal brytbladsknivar runt om i bilen (lätt att förlägga dom i sidofacken), dubbelhölster med moraknivar i handskfacket, bagaget fullt med verktyg osv osv osv. Nån gång har jag nog haft en brytbladskniv väl synligt också och de har inte brytt sig det minsta.

På den tiden man behövde åka kommunalt till och från jobb så hade jag morakniv i brallorna och har aldrig fått skäll av länsman för det

Smart att ha massor av knivar och stickiga föremål lösa i bilen ifall du är med om en olycka... Låg överlevnadsinstinkt? smile

Sen handlar ju denna tråd om vad som står i lagen. Bara för att en polisman "ser mellan fingrarna" gör inte något lagligt för det.. smile

Svetsare
3 150 Inlägg
18 april 2010
Hade massor verktyg i saaben min, tex. skruvmejslar, knivar, järnrör (använde det som förlängning vid hårdsittande bultar), hylsnyckelsatser, massa elverktyg osv. Får man inte ha sånt i bilen då eller?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 april 2010
linuslinje skrev:
TenZer skrev:

Smart att ha massor av knivar och stickiga föremål lösa i bilen ifall du är med om en olycka... Låg överlevnadsinstinkt? smile

Sen handlar ju denna tråd om vad som står i lagen. Bara för att en polisman "ser mellan fingrarna" gör inte något lagligt för det.. smile

Brytbladsknivarna är inte speciellt vassa när man kört ned bladet i skaftet wink Vilket man vanligtvis gör när man använt dom cool

Rock'n Roll

49 Inlägg
20 april 2010
Tror inte polisen bryr sig ett skit om man har kniv i bilen eller inte.

4 005 Inlägg
20 april 2010
125fors skrev:
Tror inte polisen bryr sig ett skit om man har kniv i bilen eller inte.

Beror helt på situationen.

1337
1 343 Inlägg
20 april 2010
tolkningsfråga vid varje situation?

I'm not a fighter, I'm a lover!

4 005 Inlägg
20 april 2010
Xtravagant skrev:
tolkningsfråga vid varje situation?

Ja exakt.

Som polisinspektören besvarade tidigare så kan en polisman uppfatta situationen på ett helt annat sätt.. Onödigt att skapa onödiga risker för en själv...

Sök