Jag har för bara några veckor sen begravt mig i läsning för att hitta hur man kan få till ett skönt ljud i bilen och de är väldigt mycket som spelar in

För de första hör man faktiskt ganska mycket insugsljud också, det är helt klart en stor del av ljudbilden! Och med dom motorsystem jag är van (Opel Bosch motronic runt 1990) har man först en LMM och sen ett insug som i sig tar död på mycke av ljudet... Att föredra här är helt klart separata spjäll utan filter! Dock inte billigt och inte bra för motorn på en gatbil

Har man ingen LMM skulle jag sätta ett öppet filter så nära insuget som möjligt och skärma av de där, med LMM blir de ju lite svårare... Dom oplar jag skruvat mest med har också en gummislang mellan LMM och insug, den dödar mycke den med...
Nästa steg! Kamaxeln. En vassare kam ger helt enkelt ett vassare ljud! Både på avgas och insugssidan. En vassare kam bådar ju normalt sett för högre varv också vilket helt klart är en bidragande faktor de med

Grenrör! Extraktorgrenrör, gärna 4-1/ 6-1 ger ett råare ljud också, 4-2-1 och 6-2-1 är inte dumt det heller, men ger inte riktigt samma effekt som att dra ihop alla till ett.
Sen är de avgassystemet! Och här fick jag lägga mest tid för att komma fram till vettiga svar eftersom de tidigare mer eller mindre ger sig självt! Här är det ljudvågorna man måste tänka på, en baston har väldigt lång och hög våglängd, medan en högpitchad ton har en låg och kort våglängd. Bara där kanske du inser varför 3" system låter bröligare och dovare än ett 2"?

Så för att döda bastonerna och få fram pitchen ska man alltså Inte gå upp i dimension! Nu kommer säkert någon och säger att de kommer strypa effekten men nädu! Man ska givetvis inte använda sig av ärtrör men 2" räcker långt! BTCC bilar kör t ex med 2" system och dom lämnar ändå 300hk ur 2 liter utan överladdning! Sen kommer dämparna, en sportdämpare från t ex simons har perforerade rör inuti sig som ska släppa genom ljudvågorna ut i dämpullen, men dessa hål är små och då tar ju dom flesta av dom korta vågorna vägen ut dit och då är de mest bastoner kvar igen!
Så enkelt gjort, gå inte upp i systemdiameter till mer än 2" på en 4a, en sexa om du drar ihop de till ett kan du nog köra 2.5 om du vill, försök hitta dämpare som inte har perforerade hål i sig, de finns gott om bafflade dämpare på andra sidan atlanten bland annat RPC Corsa som har ett riktigt skönt ljud (RPC tror jag fatkiskt har färdiga system för E36) Samt öppna upp så nära insuget du kan och slopa gummislangar för diton i metall.
Sen gör ju såklart materialvalet sitt med, rf klingar bättre än stål osv. Även katalysatorn kan du byta ut mot en av mer race eller sportbetonad typ, gärna metallisk för att få lite vassare ljud.
Märk dock väl att detta är min tolkning av vad jag läst och inte någon generell fakta att "Så här är det!"