Alfa romeo går dåligt kall och över 5000 varv

Rakarn
28 april 2010 · 60 Inlägg

Tjena!

Har en Alfa romeo 156 2,5 v6:a, 98:a som går dåligt vid kallstart, den går ryckigt och blurrigt dom första 5 minuterna. Sedan när den är varm och man varvar och kommer till 5000 varv är de precis som varvstoppet går i, det går liksom knappt att varva mer trots att den röda markeringen börjar vid 7000 varv. Har läst på andra forum att de kan vara tempgivare, termostat, tomgångsventil eller luftmassemätare. Har bytt termostat för hade nämligen lite pendlande temperatur också och då hjälpte det lite mot den pendlande tempen men inte mot de andra. Har även testat dra ut kontakten till luftmassemätaren men då gick den sämre (dock inte överdrivet mkt sämre) men lite så tro inte det är den. Det med kallstarten låter väl som tomgångsventilen/kallstartsventilen men det skulle väl inte ha att göra med varvningen efter 5000 varv. Har också sett att det är en liten spricka i gummislangen till insuget så tänkte att det var tjuvluft som var felet men testade att linda stenhårt med silvertejp tillfälligt runt sprickan men var samma sak.

Vad tro ni? tacksam för alla svar smile

Mvh Simon

Mitsuhini
28 april 2010 · 337 Inlägg

kollat felkoder? vissa bilar går i safe mode om något spökar vilket kan resultera i sänkt 'varv stopp'

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Oxygen
29 april 2010 · 629 Inlägg
dawwe ...has left the building...
29 april 2010 · 4 474 Inlägg

Håller med det låter som om motorn går i "nöd program". Börja med att läsa av (radera!) alla felkoder i motorstyrningen för att se vilka som är permanenta, en bra början. Hade liknande på min ena Passat, dvs gick kasst på tomme kall o ville varva max 5000...Efter att ha bytt "allt" så fick jag nog o köpte en felkodsavläsare. Fanns 4 felkoder varav den ena sa "för låg tomgång", övriga koder uppkom pga att ryckt diverse kontakter (LMM, kamsensor). Tog bort koderna o bilen gick som vanligt. Vet än idag inte vad som tvingade ner bilen i "nöd program" men jag har efter lite sökning kommit fram till att det skulle kunna vara spjällhuset, har funnits ett antal som råkat ut för samma sak, lösningen som rekommenderas i mitt fall är ett nytt spjällhus (ej beg utan nytt original!). Jag plockade isär spjällhuset o rengjorde kontaktytirna o sen dess har den gått fin-fint, bortsett från 2 gånger då felet återkommit. De gånger felet återkommit har bilen varit iskall o startats ett kort tag (max 30-40sek) för att sedan stängas av igen, misstänker att liiite kondens kan ha med saken att göra. I vart fall så var det bara att nolla felkoderna o bilen gick normalt igen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rakarn
30 april 2010 · 60 Inlägg

Okej tack så mycket för den infon smile. Men nu är det som såhär att jag vet inte hur man läser av felkoderna på min alfa. Hade en volvo 855:a då var de lätt att läsa av dom via olika blinkningar betydde olika felkoder. Men nu på alfan vet jag inte hur man gör. Kanske lite amatörmässigt men säg gärna hur man går till vägar smile

Oxygen
30 april 2010 · 629 Inlägg

Man använder AlfaDiag och en USB-OBD2-kabel, alt. en OBD2-skanner.

Skulle gissa på att din LMM är dålig, finns till bra pris på www.alfistiracing.com.

Rakarn
3 maj 2010 · 60 Inlägg

Okej tack! Jag kan tillägga att jag kollade dra att dra ut sladden till luftmassemätaren när bilen var varm och testade att köra och då blev tomgången lägre och den går ungefär som när sladden sitter i. Hände att den blurrade lite på låga varv. Men varvstoppet ligger fortfarande vid 5000 varv. Så kan det alltså vara luftmassemätaren som är pajj då? Har ingen lust att byta den i onödan då den är rätt dyr. Har också hört att det kan vara tempgivaren i liknande samband, men vad och hur påverkar den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang