Saab 9-3 2,0t Motor knack!

kirtap
7 maj 2010 · 25 Inlägg

Tjenare!
Fick igår problem med min bil!
Den kändes seg när jag åkte till jobbet(Gick segt att få upp i varv över 3000) sen började motorn på att knacka rätt så högt!
Stängde av bilen kollade oljan och det var mitt imellan max och min så det var ju inte dåligt med olja.
startade upp bilen för att se om problemet kvartstod och det gjorde det...
körde den åt sidan förvisso väldigt lugnt men den gick som den skulle både tomgång och körning kort sträcka.. vad kan då vara problemet? Topp packning? Ventiler? lyftare? Nån som haft samma problem ngn gång?
mvh

Mitsuhini
8 maj 2010 · 337 Inlägg

får försöka skilja på knack och tickande här, ventiler och lyftare brukar det ticka om och går nåt lager (vevlager,ramlager etc) då pratar vi knack.. (när det slår liksom) sitter det kamrem eller kedja på dom där?

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Thunis
8 maj 2010 · 362 Inlägg

Det är kamkjedja på dom smile  Låter illa de där när jag byte topplockspackning på min knacka den utav helvete först men det var bara innan oljan hade hunnit runt. Men ditt problem låter inte kul.

Lycka till

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
8 maj 2010 · 2 668 Inlägg

sitter kedja i saaben.. hur är bilen servar med olja filter? vad är det  för årsmodell?

2slow
TheBlackBullit
8 maj 2010 · 195 Inlägg

de nog inte kedjan som låter.. kedjan brukar rassla... tick ljud finns de lite men efter som du säger att de högt knack ljud så tror jag på vevlager ras

de ni pratade om att de knackar lite i början är att den inte fått ut oljetryck helt så därför knackar den men de brukar vara i liksom 2 sec sen låter den normalt igen


men i ditt fall så tror jag på vevlager ras tyvärr

BMW E39 M5 (2000)
Thunis
8 maj 2010 · 362 Inlägg

Kedjan låter det inte som alls som föregånde sa då rasslar det, knackar det är det nog lager tyvärr

BMW E30 "Thunis" (1988)
BMW 750 "V12" (1991)
kirtap
9 maj 2010 · 25 Inlägg

hhmmm okej..
vad kan det kosta att laga om man gör det själv vs verkstad?

TheBlackBullit
9 maj 2010 · 195 Inlägg

asså de svårt o säga kolla på www.speedparts.se kolla vad material kostar

BMW E39 M5 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang