2729
Sök

Oljeläckage Audi 80 TDI

60 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Hallå! Min Audi 80 TDI 1Z motorn, läcker/drar väldigt mycket olja. Runt 5-7 liter/100mil försvinner. Det blir aldrig pölar på marken, den ryker inte speciellt blått (svårt att se, min far har kört efter mig en gång, då sa han att det rycker bara lite blått ibland när vi körde runt i stan).

Däremot luktar det bränd olja ibland, och det kryper lite olja på downpipen, vänster sida av motorn är dock snustorr. Jag har försökt tvätta och se varsifrån det kommer, men hittar inte riktigt... Det skulle kunna vara oljereturen från turbon, denna kostar 600kr på VAG, vilket jag inte är så sugen på punga ut om det inte är den som läcker. Går det att tillverka egen slang bara man får tag i rätt kopplingar?
Finns det något annat, tex oljetrycksgivare, på höger sida som skulle kunna läcka?

Det trycker lite olja från vevhusventilationen, så där försvinner ju en del olja. Eventuellt att kolvringarna är kassa?

Ventiltätningarna verkar täta då den inte rycker blått vid kallstarter.

Ingen olja i kylarvattnet, och inget vatten i oljan och den går jämnt och fint så topplockspackningen borde vara hel.

Gummitätningar till ventilkåpsbultarna är bytta då det läckte olja därifrån.

Hjälp mig nu att få ordning på det här, tack på förhand!!
Senast redigerat av Kittson (8 maj 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 maj 2010
Försvinner det så mycket som 5-7 liter/100 mil syns ett externt läckage på långa vägar. Så det tyder på att oljan måste försvinna någon annan väg. Möjligen är turbon slut, eller kolvringarna som du säger.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök