3939
Sök

Coilovers, vilka är att rekommendera? är det lätt att montera själv?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
ska köpa coilovers till min bil (kompletta dämpare och fjädrar) och jag tror att det står mellan två olika märken. det ena är Cobra från Realcar som kostar 5598:- och det andra är Gula konidämpare som jag inte fått någon direkt prisuppgift på men har ett hum om att det ligger på ca 10 000:-

Cobra har ställbara mellan 30-60 mm sänkning vilket nästan är ett krav, och antar att dom är justerbara i hårdhet också. Konidämparna har jag ingen som hellst uppfattning om och frågar därför er, är dessa också justerbara? vad är skillnaderna? är 5598:- alldeless för billigt? (=ren skit?)

har även en annan fråga, är det svårt att montera? tänkte köpa mekaniska fjäderpressare på biltema för några hundra, montera coiloverna och åka till en verkstad som gör en komplett hjulinställning. eller ska man lägga allt på en verkstad?

mycket tacksam för era tankar och funderingar!

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

1 852 Inlägg
13 oktober 2006
Trådstartare
lyfter, är det ingen som har tankar och ideer?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Hej, jag skulle helt klart välja KONI istället, när du använder fjäderverktygen så glöm för h-e inte att ha dubbelvikt sandpapper mellan spännarna och fjädern, de kan glida och sätta sig på samma sida, sen står fjädern i en mkt otrevlig båge...

1 852 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej, jag skulle helt klart välja KONI istället, när du använder fjäderverktygen så glöm för h-e inte att ha dubbelvikt sandpapper mellan spännarna och fjädern, de kan glida och sätta sig på samma sida, sen står fjädern i en mkt otrevlig båge...

jo kan tänka mig det! men montering är ett senare "problem" men vad är det som talar för just koni? har iofs bara hört positivt om dom, men heller inget negativt om cobra. Koni är ju självklart ett "säkert" val, men cobra är ju mycket billigare!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Jo där har du en poäng, jag sa koni just av den anledningen att det är ett säkert val och sen så skulle jag tro att du har bättre service för koni...

Sök