6795
Sök

Högt laddtryck? Audi A4 1.8T (190hk)

690 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Satte in en laddtrycksmätare i går och om mätaren nu stämmer så tycker jag den laddar lite för högt för att vara original...

Om man tex ligger i ca 70km/h på 6ans växel och trycker fullt så laddar den upp till 0.9Bar... visst det är bara en peak sen sjunker den ner till ca 0.6bar... När den är helt obelatad ligger den mellan -0.8 till -0.5bar vilket kanske är ganska normalt

Mätaren går för övrigt väldigt jämnt och fin och är inte fladdrig...

Är det normalt/vanligt att den peakar upp till 0.9bar? dom flesta peakarna går upp till ca 0.7-0.8 bar när man trycker på lite...

Om det skulle vara så att mätaren visar rätt, vad kan det bero på i så fall att den laddar så högt

tack!
mvh
Lars

337 Inlägg
5 maj 2010
hur mycket ska det ladda original? verkar konstigt med höga laddtryckspeakar på en originalmotor! den är inte chippad?

690 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
har hört att den bör ladda ca 0.4bar original och ja den är original... det skulle kännas om den var chippad... Indiska kompaniet ägt den tidigare och innan dess VAG/Audi... och jag tror inte dom skulle chippa den...och den är lite segare än min  förra a4 fwd (det här är quattro och kombi)
Senast redigerat av AEN (5 maj 2010)

337 Inlägg
7 maj 2010
kolla magnetventil/boostsolenoid, något är fel om den är original, den ska inte peaka så farligt, kan vara läck på nån slang etc.. kolla vidare, wg o alla slangar runt turbo, luftmm, slangar torkar ut där det är varmt.

ring audi o fråga om dom vet nåt... ?
Senast redigerat av Mitsuhini (7 maj 2010)

690 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
skulle det kunna vara kopplingen där jag monterade t-korset som är otätt som kan orsaka detta??
ska byta ut hela den vacuumslangen mot silikonslang under helgen om jag hinner... audis original är väldigt hård och aningen svår att få på t-korset helt...

Ska byta till mjuk vacuum silikon slang all the way så att säga smile
Senast redigerat av AEN (7 maj 2010)

690 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
Bytte ut hela den vacuumslangen mot en i blå silikon och kopplade in t-kortset på den...
Inte så stor skillnad... den peakar fortfarande upp till 0.9bar vid hög belastning som sen sjunker till mellan 0.5 - 0.6bar beroende på hur högt varvet är... Vid accelaration vid normal belastning så kan den peaka lite över men i närheten av 0.6bar...

Hur är det sen med att behålla trycket... tycker hur fort jag än växlar så tappar jag laddtrycket... visst det byggs ju upp fort igen (beroende på vilket varv man har samt hur mycket turbo lag det blir) , men ska det vara så fast man har återcirkulerande dump.???
Kan förstå om det blir så med öppen dump... är ingen expert på ämnet

337 Inlägg
16 maj 2010
hehe ska du behålla laddtrycket får du vara jävligt snabb på att växla, för du får nämligen inte släppa gasen;)

690 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
haha ok... smile det är ju också ett sätt tongue
Nåja då kanske allt är som det ska då...
Finns det något bra och enkelt sätt att motverka turbo fördröjningen/lag? dvs få den att ladda fortare... tycker det går hemskt segt ibland innan den når fullt ladd, vilket det blir mellan växlingarna.. och det är ju inte alltid man vill växla på 7000rpm bara för ett behålla så mycket varv som möjligt.. (även om det är kul ibland det med big_smile )

Sök