6152
Sök

Renault Clip -99, Momentåtdragning till toppen! Hur hårt? (Snabba svar uppskattas!)

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Håller på att byta toppackning på en kompis bil, och har kommit så långt som till att jag ska släppa på kamremmen! Jag är säker, men ändå lite osäker på vilket drev jag ska lossa (har bara jobbat med kedja innan), så tar det säkra före det osäkra och postar frågan här!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/932497_0shm4e.jpg
Är det de drevet jag ringat in jag ska lossa bulten på bara?

Och sen kan jag ta en annan fråga med, finns där några markeringar för nollning av motorn på kam och vevaxeldreven? Hittar ingenting.. Finns dock 4 markeringar i vevaxeldrevet, men inget att ställa dom mot!

Tacksam för snabb och bra hjälp!
Mvh Marcus
Senast redigerat av _DamnIt (18 maj 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa?

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 maj 2010
Ser definitivt ut som spännaren ja! Ser även att vpumpen verkar vara kamremsdriven, byt den med för sökerhetsskull, för jag antar att du inte hade tänkt att återmontera den gamla remmen/spännaren (rekommenderas inte!)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

300 Inlägg
18 maj 2010
Skämtar du eller... Skriver ett inlägg vid midnatt och frågar om svar en timme senare. Tror du inte att folk ligger och sover då de flesta har jobb tidigt dagen efter?
Senast redigerat av RoniisH (18 maj 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Ser definitivt ut som spännaren ja! Ser även att vpumpen verkar vara kamremsdriven, byt den med för sökerhetsskull, för jag antar att du inte hade tänkt att återmontera den gamla remmen/spännaren (rekommenderas inte!)

Okej, tack så mycket! Dessvärre så kommer jag få köra med samma v.pump, spännare och rem!

Men lossar man bara muttern på spännaren, så glider den tillbaka eller?

4 474 Inlägg
18 maj 2010
Dålig ide...Byt rem, spännrull och pump, allt annat är dumsnålt. Hur remspännaren funkar på Rönå vet ja inte men det ser ut att vara en rulle endast utan fjäderspänning, dvs man ställer in remspänningen vid byte sedan är det bra! Finns även fjäderbelastade varianter har jag för mig.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Dålig ide...Byt rem, spännrull och pump, allt annat är dumsnålt. Hur remspännaren funkar på Rönå vet ja inte men det ser ut att vara en rulle endast utan fjäderspänning, dvs man ställer in remspänningen vid byte sedan är det bra! Finns även fjäderbelastade varianter har jag för mig.

Okej, men då får jag testa mig fram lite!

562 Inlägg
18 maj 2010
Det kanske är en såndär spännare när man skruvar in en skruv från sidan som trycker på hela spännrullen så att den spänns, vet att renault har så på vissa motorer iaf...

9-5 Aero Sedan -05

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Allt är av nu! Men nu skulle jag akut behöva veta vilket moment jag ska dra toppen med! Är det först 60nm och sen 120nm? Kommer inte ihåg. Och det står att man ska fördra den med 0.2 någonting (inte nm, det va något jag inte hade på min momentnyckel)

Tacksam för riktigt snabba svar! (Hade behövt veta för typ 10min sen nämligen! smile )

2 021 Inlägg
18 maj 2010
Finns inga markeringar på Renault motorer, special verktyg som gäller, en liten kil som skruvas in i blocket för att låsa veven, sen en tolk i bakkant på kammarna för o låsa dom, att göra egna markeringar borde ej funka eftersom vevaxeldrevet är löst (ingen krysskil).

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Har redan rivit, men allt stämmer fortfarande. Har varit sjukligt försiktig med att låta bli att röra både kam och vev

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Verkligen ingen som vet hur hårt jag ska dra bultarna?

4 474 Inlägg
19 maj 2010
Googla? Det brukar vara typ xxNm (där xx är mellan 30-60), sedan vinkel dra x antal grader, o därefter kanske ytterligare y antal grader. Var uppmärksam på om topplocksbultarna är av engångstyp eller ej!

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Googla? Det brukar vara typ xxNm (där xx är mellan 30-60), sedan vinkel dra x antal grader, o därefter kanske ytterligare y antal grader. Var uppmärksam på om topplocksbultarna är av engångstyp eller ej!

Hittar ingenting alls faktiskt! Så tips mottages gärna!

4 474 Inlägg
19 maj 2010
Ring nån Rönå verkstad o fråga, finns alltid nån hjälpsam själ...Min gissning är att du behöver ha nya topplocksbultar. Fråga även om bultarna skall monteras "torra" eller lätt "oljade". Annars får du väl ta dig till Bilema, de har kanske nån Haynes manual där som man kan "smygläsa"*haha*

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Ring nån Rönå verkstad o fråga, finns alltid nån hjälpsam själ...Min gissning är att du behöver ha nya topplocksbultar. Fråga även om bultarna skall monteras "torra" eller lätt "oljade". Annars får du väl ta dig till Bilema, de har kanske nån Haynes manual där som man kan "smygläsa"*haha*

Nya topplocksbultar är inskaffade! Och det löste sig, så toppen sitter på plats! Men tack för hjälpen iaf! smile

4 474 Inlägg
20 maj 2010
Men skriv ut hur toppen skall dras om du nu har de korrekta instruktionerna:)

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Toppen ska dras såhär
1 - 30nm
2 - 51 grader +/-3 grader
3 - Lossar bultarna på 1 & 2, spänn 25nm + 108 grader +/-3 grader
4 - Gör likadant på 3 - 4, 5 - 6, 7 - 8, 9 - 10!
Senast redigerat av _DamnIt (20 maj 2010)

Sök