Audi Coupe 2,8E V6 Högt oljetryck?

linkus
22 maj 2010 · 55 Inlägg

Hej
efter som jag inte fick med min manual till bilen så kan jag inte få fram vilket det normala oljetrycket är i min bil?

Samt hur mycket olja ska man ha i stackaren och vilken typ av olja.

Mitt oljetryck ligger på över två vid tomgång och vid lite gas på neutral så flyger det upp till 5
även vid vänstersvängar (skarpa) så kan trycket dala nästan ända ner till 0.5.

Men som sagt är detta vanligt? Eller har jag förmycket/ lite olja i stackaren? Eller är det möjligtvis sensorn eller mätaren som är kass?

Senast redigerat av linkus (22 maj 2010)

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
dawwe ...has left the building...
22 maj 2010 · 4 474 Inlägg

Generellt kan man säga att mellan 1-2 bar på tomgång är bra, varvar man upp lite brukar trycket stiga till mellan 5-7bar, kanske mer på vissa bilar. Hur högt trycket kan bli beror på motorns allmänna skick samt vid vilket tryck övertrycksventilen öppnar. En tjockare olja brukar ge högre tryck men lägre flöde, en tunnare lägre tryck men högre flöde. Det är inte bara trycket som är viktigt utan framförallt flödet, hellre något lägre tryck men utomordentligt flöde än tvärsom. Att trycket dalar till 0.5 vid kraftigt girning åt ena hållet beror högst troligt på att pumpen suger luft vid dess tillfällen, kontrollera oljenivån.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jonas 740
22 maj 2010 · 429 Inlägg

Varför inte öppna motorhuven och kolla oljestickan?
Då ser du om det är förmycket eller förlite olja i motorn... Borde vara förlite som du tappar oljetryck när du svänger.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
linkus
22 maj 2010 · 55 Inlägg

absolut men det konstiga är att jag klunkade i ca en liter för två veckor sedan, då varnade den när jag girade kraftigt, men nu gör den det inte... men det lustiga är juh med trycket vill juh inte att motorn ska explodera av att jag har i för mycket olja xD

EDIT

Filmade så ser ni hur den beter sig, detta är stilla på neutral.

http://www.youtube.com/watch?v=ZgfyUBX0rDg

Senast redigerat av linkus (22 maj 2010)

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang