Vilket årtionde/åratal tycker du de bästa bilarna gjordes?

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
27 maj 2010 · 581 Inlägg

Japanska 90-tals sportbilar, Rx7, Supra, Skyline, NSX och andra.

Dock tycker jag att "vanliga" personbilar ser bättre ut idag.

Är lite blandat tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Aerodynamik ...
27 maj 2010 · 7 120 Inlägg

supersupra87 skrev:
Japanska 90-tals sportbilar, Rx7, Supra, Skyline, NSX och andra.

Dock tycker jag att "vanliga" personbilar ser bättre ut idag.

Är lite blandat tongue

Håller med helt smile

ZonaX Svetsare
27 maj 2010 · 3 150 Inlägg

twin_cam skrev:

ZonaX skrev:
-85 till -95 skulle jag säga var bästa.

Är beredd att hålla med där faktiskt. Om vi ser till bruksbilklasser.

1985 gav oss Saab 9000, Volvo 740, MB W124, alltså rent av det vi ser som moderna bilar.
Alla de 3 är fortfaronde klassade 30% bättre än medelbilen i säkerhet hos folksam, alla tre går att laga med vanliga verktyg i ett vanligt garage, alla tre är sköna, hyfsat tysta och driftsäkra bilar som lätt duger lika bra som en "modern bil" till vardagskörning. Och efter 89 även helt okej miljövänliga. Dessutom går det byta glödlampor i dom utan att skruva isär halva bilen.

Nä, fram för enkla funktionella konstruktioner igen!

Men slutet på 90-talet hände nått tråkigt... Så mitt värsta årtionde blir 2000-2010. Bilarna hinner liksom inte bli färdiga innan det är dags för modellbyte... Vilket kan vara skälet till att kvalitén är oduglig. Konstigt stt folk helt plötsligt tyckte en bilmodell va omodern efter ett år, när Saab 9000 gjordes och såldes i 13 år, och Volvo 700/900 och MB 124 i nått liknande. Håller med den som skrev att behöva plocka ner bilen för att byta glödlampa är oacceptabelt.

Exakt som min tankegång  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Rquired Allmänt envis
27 maj 2010 · 12 512 Inlägg

M103 skrev:

Rquired skrev:
jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia

Nej KIA bygger ju faktiskt rejäla vagnar. Jag tror säkerheten, komforten, byggkvaliteten och prestandan är enastående eftersom det är nyare bilar wink
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … nto_MH.jpg
http://aeon-grafix.de/mertan-w124/wp-co … _60-01.jpg


Jag skulle vilja se en återkomst den raka åttan och sportbilar med plats för en. Det passar bra i dagens ego-samhälle. smile

Nu var det enbart säkerheten det uttalandet syftade på, på övriga punkter har Kia ingen chans om man jämför med en äldre rejäl bil. Har ju som du ser en Bmw E36 och ingen nyare Kia eller Skoda wink

Och med "säkerhet" tänkte jag på Ceed och dess 5-stjärnor i Euro Ncap tex, hur Picanto klarar sig vet jag inte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Caffe
27 maj 2010 · 1 436 Inlägg

Generellt står 1965-1980 högst i kurs men visst finns det favoriter i alla årtionden.

Exempel:

1950
Mercedes-Benz 300SL Gull wing

1960
Jaguar E-type


1970
Toyota celica ST2000

1980
?

1990
?

2000
Jaguar XJ12

2010
Porsche 911 Turbo convertible

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
TTMotorsport
27 maj 2010 · 196 Inlägg

Förstår väll till viss del 300sl , dock svingaxel sad

Min mening är att bilar har till stor del tappat identitet och därför håller jag mej mellan pre war -> 1970 som övre gräns med undantag av diverse lotus modeller

M103
27 maj 2010 · 1 570 Inlägg

Rquired skrev:

M103 skrev:

Rquired skrev:
jag skulle aldrig i livet välja en 740, 9000 eller W124 framför någon ny liten Kia

Nej KIA bygger ju faktiskt rejäla vagnar. Jag tror säkerheten, komforten, byggkvaliteten och prestandan är enastående eftersom det är nyare bilar wink
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … nto_MH.jpg
http://aeon-grafix.de/mertan-w124/wp-co … _60-01.jpg


Jag skulle vilja se en återkomst den raka åttan och sportbilar med plats för en. Det passar bra i dagens ego-samhälle. smile

Nu var det enbart säkerheten det uttalandet syftade på, på övriga punkter har Kia ingen chans om man jämför med en äldre rejäl bil. Har ju som du ser en Bmw E36 och ingen nyare Kia eller Skoda wink

Och med "säkerhet" tänkte jag på Ceed och dess 5-stjärnor i Euro Ncap tex, hur Picanto klarar sig vet jag inte.

Ja jag förstod det smile

dadooo
27 maj 2010 · 841 Inlägg

japanska 90-tals bilar som en annan sa

Tyskenracing BE*CE
27 maj 2010 · 419 Inlägg

80-talet audi quattro alt muskelbilar från -69

Volvo R racing
MilleN
27 maj 2010 · 9 108 Inlägg

Det finns inget som går upp emot en 90-tals Opel cool


Nä men rent allmänt, 90-talet var the shit, BMW M3, Audi S2, Lotus Omega osv osv. Bland de japanska också såklart, Supra, Skyline R33, listan kan bli hur lång som helst.

Janken Driver
27 maj 2010 · 2 111 Inlägg

Måste säga 90 talet jag med, eller kanske mer 93-03 när det gäller "bruksbilar".

Dock har man självklart nån favorit lite här o där när det gäller 1920-2010 .

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
jorgen72
27 maj 2010 ·

Rquired skrev:

caromania skrev:

Rquired skrev:

Jo som sagt kanske vid lämpliga tillfällen, men nog hade det blivit för mycket av det goda att köra en sådan till vardags? smile

Aldrig! Funkar lika bra en söndagseftermiddag i juli som en måndag morgon i januari. roll Vägrar erkänna nåt annat. Vägrar!

Haha det är bra det, fortsätt att njuta wink

Håller med Rquierd dom bästa bilarna är ju dom modärna som görs nu men en gammal bil är ju mycket charmigare. jag njuter ju när jag kör bubbla caben eller den vanliga bubblan men det är ju klart mycket skönare o köra golfen till vardags.

bmx
27 maj 2010 · 7 100 Inlägg

80 tals japanare big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
twin_cam Smålänning
27 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Rquired skrev:
Och mer fel kommer sig naturligt av framför allt mer elektronik och mer avancerade konstruktioner, men en inte allt för orimlig gissning är att har man en 3år gammal bil lämnar man in den för varje missljud, elfel eller liknande man hittar.

Kör man en 25år gammal 740 (Eller bil överhuvudtaget, men nu kör vi med Volvoexemplet) brukar dessa rent generellt ha glapp, klonk, och elfel som man aldrig accepterat på en ny bil.

Jag skulle aldrig köpa en bil man inte kan laga sjöälv med vanliga verktyg, så då har jag låst mig till vissa japanare och Lada niva smile

I en 740 flr kanske 5000 med 30-50k mil bakom sig kan man acceptera lite klonk, om man itne orkar göra vid det.

Hade en ny bil med under 15k mil på mätare gått sönder eller börjat föra missljud hade jag blivit rådigt förbannad... Särskilt om den kostat över 150k ny...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Aldin AT Däck
27 maj 2010 · 501 Inlägg

80-90 talets japsare smile

Senast redigerat av Aldin (27 maj 2010)

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang