Volvo 940 Turbo, tänder ej!

swedish_honour
24 oktober 2006 · 4 Inlägg

Hej, polarn behöver tips!
Han har en Volvo 940 Turbo 91:ans kaross, 98:ans motor.
Motorn fungerande innan han renoverade motorn och bytte vevlager, och diverse packningar, packboxar och dylikt. Nu är allt monterat men den tänder ej. Går bara på startmotor.
Det finns gnista i alla stift, Motorn är korrekt nollad, Svänghjulet är i korrekt position.
Den tycks även få soppa, pulsgivare, knacksensorer är kollat, men vi misstänker att soppan inte passerar spridarna, kan problemet vara att reläna till spridarna inte sluter som dom skall?
Kom med så många seriösa idéer ni kan komma på.
Jag bör också lägga till att dom som gick igenom motorn inte är amatörer som har klantat till det, dom har plocket ned och ihop flera maskiner genom åren tongue Men detta problemet som dom har ställts framför är lite av en nyhet för dom.
Jag tackar för snabba intelligenta svar big_smile

Storas Avstängd
24 oktober 2006 · 196 Inlägg

aa lödningarna brukar ge sig i sopparelät.. blir exakt det där felet då.. sopprelät är det smo sitter närmast till veänster (vitt) bakom säkringarna.. värm på lödningarna med en lödkolvo prova igen.. annars vet jag inte vad dert kan vara...

Sharky
25 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Knappast soppareläet här.

Fråga till Swe_hou:

- När du skriver 91:ans kaross och 98:ans motor så undrar jag vilket insug och vilket sprut som används (d v s om det sitter 91:ans styrboxar och insug från en 98:a. För då startar inte bilen).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turbodeath
25 oktober 2006 · 2 452 Inlägg

kolla tandspolen så den är inte kass....kan bli det fenomet ibland

döden kommer tillbaka
swedish_honour
25 oktober 2006 · 4 Inlägg

Svar till Sharky:
Sprutet är från 98 och styrboxen är från en 98, samt att den är chippad.
Nu är jag inte fullt insatt i vad exakt dom har gjort... Men bilen fungerade felfritt innan renovering...

Sharky
25 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Startar den på startgas?

Har du fått några felkoder?

Ibland när folk får problem när dom har rivit i kabelhärvorna så har man bytt plats på  kontakterna till  tomgångsmotorn och motortempgivaren för sprutet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang