Bra oljetryck vid uppstart, när oljan blir varm sjunker oljetrycket?

Frejd
12 juni 2010 · 53 Inlägg

När oljan är kall direkt vid uppstart och ca 2-3 minuter frammåt så har jag helt normalt oljetryck (Ca 1bar på tomgång, och ca 3bar när jag varvar han på stadigt 3000 rpm)

Motorn är en B230FK.

Men när han har fått gå lite så ligger oljetrycket lite lite över 0bar på mätaren (mäter med biltemas oljetrycksklocka och mätare om det spelar någon roll?) vid tomgång, men varvar jag han till ca 3500 rpm så åker det ju upp till ca 2.5 bar, och om jag håller stadigt varv på 2500rpm så ligger det ju stadigt på ca 2bar, så det sjunker ju inte så sett så länge han varvar, men släpper jag av så sjunker det ju till strax över 0bar igen.sad

vet inte om det är dålig kvalite på mätaren så den inte är så känslig eller något? och jag har satt en ykoppling i oljetrycksmätarhålet så jag har både oljetemp och oljetryck i samma hål, kan det ha med saken att göra?

Tacksam för seriösa svar!!

Volvo Amazon Turbo "Sleeper" (1967)
engolf
12 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Låter lite för lite...Om inte oljelampan tänds har du Ok tryck, och det måste vara mätaren som visar fel. Testa med en annan oljetrycksgivare, kostar inte många kronor.

Frejd
12 juni 2010 · 53 Inlägg

eftersom jag har satt dit en annan givare så använde jag det hålet till den, med andra ord så har jag ingen oljetryckslampa längre. så den är opålitlig.

jag kör på 10-40 olja, ska jag ha lite fetare eller?

när han står och puttrar på tomgång och jag öppnar locket till ventilkåpan och spottar det ju ut lite olja där så han trycker ju upp det till kammen iallafall, även att det står nästan på 0bar.

Volvo Amazon Turbo "Sleeper" (1967)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juni 2010 · 13 744 Inlägg

om du sätter i orginal givaren och kollar om den lyser på tongång
det ska den göra om det är dåligt oljetryck jag gissar på dålig mätare helt enkelt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang