3952
Sök

Inga bromsar i Volvo 850

5 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
#1
Vi har en Volvo 850, -95:a. Bromsarna i den bråkar igen. För ca 1,5 år sen så försvann bromsarna, det fanns bara lite broms kvar i slutet. Bytte bromsar men det hjälpte inte. Luftade bromsarna, hjälpte ett par dagar. En bilmek pillade på några knappar under motorhuven och återställde bilen och vips så kom bromsarna tillbaka och höll i 1,5 år. Nu är det samma sak igen. Bromsskivorna är hela och fina, samma bilmek har provat att trycka på knapparna igen men det hjälper inte, han sa att det ev kunde vara broms huvudcylindern som behöver bytas ut men vad tror ni som kan något om bilar? Känns inte så kul att lägga ut 2000 kr på huvudcylindern om det inte skulle vara det som det är fel på.

Avstängd
196 Inlägg
26 oktober 2006
#2
har ni luftat bromsarna på klassiska svensson sättet genom att en sitter i och pumpar och med gämna mellanrum pressar pedalen i botten medans den andra står utanför och fillpar för fullt med luftnippeln så tar huvudbromscylindern stryk.. den har ju inte tryckts i botten sedan 1995, och då blir det rost och skit längst in på cylindern, och när du pressar pedalen i botten under tiden du luftar så kan packningar o skit paja i huvudbromscylindern, och då är det bara att byta, eller renovera om det går ?!

5 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
#3
Storas skrev:
har ni luftat bromsarna på klassiska svensson sättet genom att en sitter i och pumpar och med gämna mellanrum pressar pedalen i botten medans den andra står utanför och fillpar för fullt med luftnippeln så tar huvudbromscylindern stryk.. den har ju inte tryckts i botten sedan 1995, och då blir det rost och skit längst in på cylindern, och när du pressar pedalen i botten under tiden du luftar så kan packningar o skit paja i huvudbromscylindern, och då är det bara att byta, eller renovera om det går ?!

Vet inte hur man luftar däcken men det har dom gjort på två olika verkstad så då är det säkert så och då är det nog som du säger, att huvudcylindern fått stryck :-(  bara att byta.

Tack för svaret!

151 Inlägg
27 oktober 2006
#4
Sign. Storas har helt rätt, detta händer ibland när man luftar så på äldre bilar. Grejen är att inte trampa i botten. 2/3 av längden brukar räcka för att lufta. Men du kan ju testa h-cyl. genom att stå still med bilen och trycka på pedalen 10-15 sek. Sjunker den sakta och inget yttre läckage finns så är det cylindern. Men kolla om det finns renov.sats att köpa. Men jag skulle nog satsat på en ny, det är så viktiga grejor!


Sök