6758
Sök

Golf MK3 -94.. problem med start, möjligen bränslesystemet.

6 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Hej Garagetomtar!

Jag har lite problem med min pendlarbil, det är en golf MK3 årsmodell -94.

Jag har tidigare haft problem med ojämn gång och svårstart vid kallt väder. Det problemet löste jag med att byta en temperaturgivare.

Här om dagen dog den dock under drift! Som tur var körde jag bara i 50 när det hände. Helt plötsligt bara dog varvtalet och den bara rullade. Bromsen blev helt stum och jag kunde knappt få den att sakta ned, servon blev obefintlig och det var en jäkla tur att det var grönt och jag skulle köra rakt fram i den kommande korsningen.

När jag väl hade kämpat mig in på en parkering konstaterade jag att säkringen till bränslepumpen hade gått. Jag sprang till närmta mack och köpte en ny. Bilen startade men gick ganska ojämnt, tänkte inte mer på det utan trodde att det bara var ojämnt flöde för stunden.

Några timmar efter att jag hade kommit hem gick jag ned till bilen igen och startade den. Den startade fint men hackade friskt på tomgången och dog efter några sekunder.

Säkringen gick inte denna gång men den är som sagt död. Motorn går runt och gnista finns. När jag vrider om till nyckeln tickar ett relä 2 gånger, vet inte om detta har gjort det för. Kanske har bränslepumpsrelät gett upp? Eller tror ni att pumpen är död?

Tar gärna emot input om någon tror att det kan vara något annat eller om någon har vart med om något liknande sad.

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 juni 2010
Vad har du för motorkod? Har du en ADY så kan det vara vevaxellägesgivaren eller relä 30...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Motorkoden är ABS har jag för mig, det är en 1.8 och automat! Kanske skulle ha delgivit denna info smile

6 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Jag var ut till bilen nyss och fotade lite. Jag har försökt att hitta något svar på vilka relän som är vilka men min googelkunskap verkar vara begränsad. Dock såg jag att det satt ett volvorelä i bilen vilket verkar vara ett relä för en massa saker däribland bränslepump osv.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=946391

Någon som kan tyda bilden och säga mig vad dessa relän gör? Eller iaf berätta vilket som verkligen är för bränslepumpen?

Sen började jag fundera över om tändordningen var korrekt. Jag hade en nisse som pillade lite med bilen för ett tag sedan eftersom jag inte hade tid och han bytte tändstiften. Jag antar att det skall vara 1-3-4-2 men räknar jag medsols eller motsols?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=946395
Senast redigerat av -Hedin- (7 juni 2010)

6 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Ja jag har jobbat vidare lite själv med problemen. Jag kom fram till att relä 167 är för pumpen och lamda. Jag tog ut det och öppnade det och det ser klanderfritt ut. Testade med summer och visst tjöt det när relät slöt.

Jag har även tittat efter relä 30 som skall vara ECU, men min bil verkar inte vara begåvad med detta.

Allt börjar peka åt bränslepumpen tycker jag. Den sitter bredvid reservbaljan där bak antar jag? Finns det något lätt sätt att funktionstesta denna?

( Ursäkta om det verkar som att jag för en konversation med mig själv i tråden)

6 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
Jag behöver hjälp grabbar...

Jag har införskaffat en ny pump men det verkar omöjligt att lossa den gamla. Jag har tagit i allt vad jag har och vrider åt rätt håll. Problemet är plastringen som håller fast övre delen på själva pumpen. Är det någon som har något trick för att lösa detta?

642 Inlägg
19 juni 2010
Menar du den stora plastringen som håller fast tankarmaturen?

6 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
Jag lyckades få bort ringen men har problem med själva pumpen.
Vad jag förstår skall den bara behöva skruvas motsols och sen lyftas ur. Det känns dock som att den sitter hårt som tusan! Den rör sig lite men verkar inte släppa från clipsen ;(.

Sök