2879
Sök

Startproblem volvo 760 -88

1 Inlägg
28 oktober 2006
Trådstartare
När jag vrider om startnyckeln hörs ett "klick" och halvljusen släcks, sen händer inget mera. Startmotorn drar inte alls. Om jag prövar att hålla nyckeln kvar i startläge och/eller vrider om den upprepade gånger brukar visserligen bilen starta efter ett tag. För det mesta startar bilen utan problem, men det har blivit allt oftare och längre som den krånglar. Idag fick jag trixa nästan en kvart innan den drog igång.

Jag tänkte byta startmotor. Borde jag kolla någonting annat innan jag gör det?

311 Inlägg
29 oktober 2006
Låter som en bra ide med att byta startmotorn först.
Du kan kolla elanslutningar och jordkablar först så att dom inte ä oxiderade eller sitter löst/av

112 Inlägg
29 oktober 2006
kolla förs att den verkligen får ström från startbatteriet, kablarna kan se bra ut men sen kan de vara oxiderade inuti, o sen kolla att batteriet är i god kontition. Oftast där felet ligger.

Avstängd
196 Inlägg
29 oktober 2006
ladda batteriet din nöt

dARKiE
5 031 Inlägg
29 oktober 2006
antagligen har liten del av kablen lossnat, och styrkan blir inte tillräcklig, men dock när man håller inne nyckel så blir kabel så varm så startmotorn får sin kraft och den kan starta. skulle kollat sånt först innan du köper en ny startmotor.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

141 Inlägg
29 oktober 2006
Storas skrev:
ladda batteriet din nöt

Låter inte som om batteriet är urladdad eftersom den startar efter upprepade försök. Antingen dåliga anslutningar mm om inte det är det förmodligen startmotorn tror jag.

Bmw 325 e36 Turbo

21 761 Inlägg
29 oktober 2006
Det enklaste man gör om man misstänker batteriet är att mäta polspänningen vid startförsöket och se hur mycket spänningen sjunker(ja, man kan förstås testa ett annat batteri också), men felet verkar kunna vara oxiderade kontaktytor i solenoiden vilket inte är ovanligt. Som en del skriver så bör du kolla alla kablar till startmotorn också.
Senast redigerat av Drönirettab (29 oktober 2006)

Sök