6027
Sök

Audi A4 -96 1.8. Oljeproblem(Pump,indikering, sil)

5 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
God dag Garaget.

Har ett litet problem med min nya bil som jag köpte för en vecka sedan. Är tråden felplacerad så ber jag om ursäkt.

Jag köpte en Audi A4 1.8(ej turbo) -96a som hade gått 25k mil. Jävligt fräsh och välvårdad av förra ägarna. Gav 20 000kr för den så är nöjd.

Nu dock efter 3 dagar har jag stött på ett problem som är följande:

Jag kör från Nynäshamn till Solna varje morgon. 6mil dit och 6 mil tillbaka. När jag väl kommer till essingeleden och blir tvungen att leka med dragläge och sitta i köer så börjar min oljelampa indikera.
Har uteslutet att den indikerar BARA när bilen är under 1000varv. Annars rullar den på fint som fan och har inte haft några andra problem ännu.
Gasar jag på över 1000varv och accar upp så försvinner indikeringen tills jag kommer till ett stopljus. Då sjunker den ner igen och efter ca: 1min så börjar det lysa igen.

Googlade runt lite efter detta och kom fram till att det kan vara följande problem(Är skit taskig på bilar. Men gjorde mitt bästa):
1: Oljepumpen är sönder.
2: Indikeringen/sensorn är sönder
3: Silen är full med skit.

Fick tips om att börja att kolla oljetrycket så tog mig till Östermalm och Audi express service. Dom ville ha 3000kr~ för att ens mäta oljetrycket.... Gick därifrån så fort jag hörde det och fick tag på en firma vid namn Bilservice.nu I Sollentuna. Tydligen bra betyg och verkar reko. Har bokat tid där på Måndag för check och lagning. Dom trodde som jag hade fått fram via google.

Det jag nu är intresserad utav och undrar er är följande:
1: Vad kan det kosta? 20år nyanställd larmtekniker med låg lön som åt helvete så är detta mest intressant^^. Dv.s en ny/beggad pump, byte av detta. En ny sil?
2: Jag har kört en vecka ungefär med det här problemet. Men alltid stängt av bilen när den indikerar på oljelampan. Antigen de eller gasat upp så den försvinner. Kan något annat ha skadats? Har inte hört några skumma ljud eller varvmätaren ser inte heller skum ut(hoppar)

Vore guld värt om ni orkar ta eran tid och hjälpa en stackars okunnig själ med sin första privatbil smile .
Tack I förhand!
//Nasel.

Glidarn
408 Inlägg
30 juni 2010
Kan nog säga att det är silen som bäckat igen, ett vanligt fel på audi. har haft samma prob me min bil.

(obrut)

629 Inlägg
30 juni 2010
Låt dom kontrollera oljetrycket först..

Tror oljetrycksgivaren tänds runt 0.5bar, borde ligga på tomgång runt 1.5-2bar.
Vid belastning 4bar och uppåt mot ja 6-7bar.

De är dock olika från motor till motor.

De behöver inte vara pumpen som är slut eller att silen i igensatt..
Har du otur så kan vevaxel lagerna vara slut i motorn.

Men eftersom du säger att du inte hör något oljud från motorn så känns det som ett givar fel alt. oljepumpen är kass eller silen är igensatt.

Skulle silen vara igensatt så måste det finns en anledningen också till varför den är igensatt smile

Kostnad = Dyr om pumpen behöver bytas.

Givare = någon hundring bara..

Silen = Jadu de blir oljebyte och ta ner sumpen. 2000kr?

Har ingen koll på priser då jag själv jobbar med bussar och där börjar en oljepump på 18000kr wink

5 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Ah ni är guldvärt gubbar smile.

Pratade lite mer med snubbe på verkstan och en ny pump gick på 6000-7000. Om jag hade tur kunde dom nog fixa en beggad för ett betydligt mindre pris.

Det du säger om oljetryck. Hur mycket skulle man ge för det i en vanlig verkstad? Om ni har koll...
Jag är som tidigare sagt skittaskig med bilar... Men 3000kr som AudiXpress I östermlam ville ha känns som helt sjukt

om det nu vore så... 3000kr oljetryck + ~6000kr Ny Pump(värsta fall situation) + Arbete.
Det glider ju en bit över 10 000kr.
Fan: / får hoppas att det är givaren...

Medans jag skriver. Ska jag låta bilen stå helt tills jag ska köra till verkstad med den?

Glidarn
408 Inlägg
30 juni 2010
Nasel skrev:
Ah ni är guldvärt gubbar smile.

Pratade lite mer med snubbe på verkstan och en ny pump gick på 6000-7000. Om jag hade tur kunde dom nog fixa en beggad för ett betydligt mindre pris.

Det du säger om oljetryck. Hur mycket skulle man ge för det i en vanlig verkstad? Om ni har koll...
Jag är som tidigare sagt skittaskig med bilar... Men 3000kr som AudiXpress I östermlam ville ha känns som helt sjukt

om det nu vore så... 3000kr oljetryck + ~6000kr Ny Pump(värsta fall situation) + Arbete.
Det glider ju en bit över 10 000kr.
Fan: / får hoppas att det är givaren...

Medans jag skriver. Ska jag låta bilen stå helt tills jag ska köra till verkstad med den?

Jag hade nog låtit den stå!

(obrut)

629 Inlägg
30 juni 2010
Som zlaban08 skriver låt den stå!

En dum fråga... Har du kollat oljenivån? tongue

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juni 2010
Sitter oljepumpen ihopp med kamdrevningen eller som tex. volvo i tråget och drivs av balansdrev el. liknande?

//Carfreak

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 juni 2010
riv ner tråget byt pump och sil, standard fel på 1.8t för att man har kört för länge mellan servicar, pumpen drivs av ett drev som sitter på veven

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

5 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
koka skrev:
Som zlaban08 skriver låt den stå!

En dum fråga... Har du kollat oljenivån? tongue

hehe:D Jag må vara grymt dålig på bilar men inte så dålig wink .

När jag tog hem bilen så tittade jag oljan direkt när jag kom hem. Den var under sista sträcket någon MM.

Nu är den ovanför oversta sträcket med någon MM.

Tack för hjälpen alla smile.
Gör som så att jag ställer bilen hemma nu efter jag har åkt hem från jobbet.
Så får det bli Morsans Nissan micra resten av veckan. Ny bil(03) men går fan inte upp mot audi'n >_<.
Känner sig så anti-man när man kör en sån ^^.

Får hoppas att detta ikke blir en altför dyr historia mad sad .

//Nasel
Senast redigerat av Nasel (30 juni 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juni 2010
Mitt tips är att hinka ned tråget själv å byta pumpen!
Pris på NY pump: 2483:- inkl. moms - Inte 6papp du fått pris på!
Tid: 3-12tim beroende på mek vana

När du endå har tillgång till en annan bil så är det bara till å byta pumpen alt. göra rent silen ordentligt, är inte speciellt svårt! Hela silen med pickup rör sitter i 2 bult i pumpen..

Hoppas de löser sig för dig!
Senast redigerat av MrCarfreak (30 juni 2010)

//Carfreak

5 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
God dag igen.
Tänkte att eftersom jag själv tycker det är riktigt tråkigt utan uppföljare så tänkte jag slänga in en.

Lämnade In Audi'n på en verkstad i Sollentuna på måndag klockan 17.30
Idag, dagen efter så fick jag svar nyss att oljetrycket ligger 20% under det normala. Tydligen är detta dock inget ovanligt med bilar som har gått 26k mil och som är så gamla som min.
Dock tittade dom på Oljesensorn(givaren) och den var riktigt dålig.

Slutnota: 87.50kr(givare)+300kr(felsökning)=387.50kr
Kan inte bli gladare än vad jag är nu<3. Slapp punga ut för en ny pump<3..

Tack för all hjälp åter igen!
MVH
//Nasel

Sök