Hur gör man vid reg.besiktning?? kan jag ens få igenom den?

_Nas_
22 oktober 2009 · 309 Inlägg

MIG1408 skrev:

MagnumR skrev:
Ingen som har lagt märke till att jag och "_Nas_" har lånat tråden och absolut inte över huvud taget skulle ha något emot att få svar på de frågor som vi har ställt?

Men gör egna trådar då, gillar inte själv när folk lånar ens trådar, då riktar folket in sig på era frågor och svara på dessa istället för trådskaparens fråga.

Herregud kan du inte leka lite tuffare eller? Jag är inte så stort behov att jag behöver svar typ direkt. Då hade jag ju ringt till bilprovningen och frågat istället för att få svar från dig. Får jag svar så får jag, om inte så taskigt läge för mig. Hade du inget nyttigare att skriva i tråden eller hade du bara tråkigt?

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Tom Darth Vader
22 oktober 2009 · 1 644 Inlägg

_Nas_ skrev:
Jag ställer min fråga här. Ifall jag har en bil med sugmotor på 150 hästar (säger vi). Är det olagligt att byta till en turbomotor som också har 150 hästar? Eller är det inte okej på grund typ avgaser o så?

Sen undrar jag, om jag reggar en bil som ombyggt fordon. Finns det några avgaskrav eller liknande då? Någon som förresten kan säga vad som krävs för att kunna regga bilen som ett ombyggt fordon? Har hört et antal olika teorier så jag vänder mig hit istället där det diskuteras hej vilt.

Om din bil är äldre än 88, och ej har katalysator, så får du byta till en annan motor som har katalysator och samma effekt. Dock får din bil ej heller vara nyare än 95, vilket den klart inte är om din bil ej är reggad med kat.

Har du en bil som har katalysator, så får du ej byta till en motor som inte är registrerad med katalysator. Du KAN, men då krävs en avgascertifiering, och den kostar multum.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
NissanMotorsport
22 oktober 2009 ·

_Nas_ skrev:

MIG1408 skrev:

MagnumR skrev:
Ingen som har lagt märke till att jag och "_Nas_" har lånat tråden och absolut inte över huvud taget skulle ha något emot att få svar på de frågor som vi har ställt?

Men gör egna trådar då, gillar inte själv när folk lånar ens trådar, då riktar folket in sig på era frågor och svara på dessa istället för trådskaparens fråga.

Herregud kan du inte leka lite tuffare eller? Jag är inte så stort behov att jag behöver svar typ direkt. Då hade jag ju ringt till bilprovningen och frågat istället för att få svar från dig. Får jag svar så får jag, om inte så taskigt läge för mig. Hade du inget nyttigare att skriva i tråden eller hade du bara tråkigt?

Haha, standardkommentaren så fort man yttrar sig om något här. Jag tycker bara man kan starta sin egen tråd istället för att spamma sönder en annans tråd med frågor och att man vill ha svar. Mitt svar var väl ändå lika viktigt som erat trådlyft om att få svar på era frågor ni ställt.

_Nas_
22 oktober 2009 · 309 Inlägg

DoWahDiddy skrev:

_Nas_ skrev:
Jag ställer min fråga här. Ifall jag har en bil med sugmotor på 150 hästar (säger vi). Är det olagligt att byta till en turbomotor som också har 150 hästar? Eller är det inte okej på grund typ avgaser o så?

Sen undrar jag, om jag reggar en bil som ombyggt fordon. Finns det några avgaskrav eller liknande då? Någon som förresten kan säga vad som krävs för att kunna regga bilen som ett ombyggt fordon? Har hört et antal olika teorier så jag vänder mig hit istället där det diskuteras hej vilt.

Om din bil är äldre än 88, och ej har katalysator, så får du byta till en annan motor som har katalysator och samma effekt. Dock får din bil ej heller vara nyare än 95, vilket den klart inte är om din bil ej är reggad med kat.

Har du en bil som har katalysator, så får du ej byta till en motor som inte är registrerad med katalysator. Du KAN, men då krävs en avgascertifiering, och den kostar multum.

Tack...

Att köra turbo är beroendeframkallande...
_Nas_
22 oktober 2009 · 309 Inlägg

MIG1408 skrev:

_Nas_ skrev:

MIG1408 skrev:

Men gör egna trådar då, gillar inte själv när folk lånar ens trådar, då riktar folket in sig på era frågor och svara på dessa istället för trådskaparens fråga.

Herregud kan du inte leka lite tuffare eller? Jag är inte så stort behov att jag behöver svar typ direkt. Då hade jag ju ringt till bilprovningen och frågat istället för att få svar från dig. Får jag svar så får jag, om inte så taskigt läge för mig. Hade du inget nyttigare att skriva i tråden eller hade du bara tråkigt?

Haha, standardkommentaren så fort man yttrar sig om något här. Jag tycker bara man kan starta sin egen tråd istället för att spamma sönder en annans tråd med frågor och att man vill ha svar. Mitt svar var väl ändå lika viktigt som erat trådlyft om att få svar på era frågor ni ställt.

Jaja, jag startar väl en onödig tråd om detta då. Det blir ju smidigast så slipper du känna att du måste svara på alla inlägg.

Att köra turbo är beroendeframkallande...
EPG Kärnkraftstomte
23 oktober 2009 · 766 Inlägg

MIG1408 skrev:

MagnumR skrev:
Ingen som har lagt märke till att jag och "_Nas_" har lånat tråden och absolut inte över huvud taget skulle ha något emot att få svar på de frågor som vi har ställt?

Men gör egna trådar då, gillar inte själv när folk lånar ens trådar, då riktar folket in sig på era frågor och svara på dessa istället för trådskaparens fråga.

Håller med dig om det handlar om projekttrådar och om frågan inte är riktad direkt till trådskaparen. smile
Annars är det väl bättre att återanvända gamla trådar istället för att skapa ytterliggare ett par hundra som behandlar ungefär samma ämne? hmm

I vilket fall...

Om man åker in på SBP med en bil som är helt ombyggd när det gäller både motor och bromsar och som man vet troligtvis inte kommer gå igenom. Får man då körförbud direkt eller får man en månad på sig att regga om bilen eller alternativt byta tillbaka motorn till en likadan som orginal?

Vore smidigt om man slapp ta bilen på släp när det är dags för SFRO-besiktning nämligen. Dessutom funderar jag på att åka till Polen för att lackera om bilen och jag vill att allt sånt är klart innan besiktning.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Turbomatte Lackerare/Rekondare
24 oktober 2009 · 834 Inlägg

nelle skrev:
Hej

Nu vad det så att jag va och besiktade min ascona b häromdagen.. fick faktiskt bara en anmärkning och det va på motorändring..(som jag trodde jag skulle få på).
men iaf. den är regbesiktad med en B21A motor. (alltså förgasarmotor) men nu är det så att det sitter en B21ET motor i (insprut o turbo)och jag skulle vilja få igenom den i en reg.besiktning så den blir laglig o köra med.
men är det någon kunnig person här inne som vet om jag ens har någon chans och få igenom den? och vad som behövs göra innan och så där? och hur man går tillväga me det?
Vet inte om jag fått me det som behövs men om något är oklart så säg till så försöker jag förklara,

Tacksam för svar för är i behov av dom.

Och tack på förhand. (helst inga svar från sånna som tror sig veta men har fel. eller visst det går ju diskutera)tongue

Vad är det som är gjort med bilen exakt?

Motor och växellåda?

Eller är bakaxel bytt med?

Isf så är det ju bara att byta bromssystem med så kan du regga den som ombyggt fordon.

Men det absolut enklaste är att du ringer till en sfro ombudsman och pratar med denna. Han kan ge dig exakta svar på vad du behöver göra.

Motorbyte på äldre bilar är inget svårt, jag reggade min gammla 744a med rak femma från 850 utan några större bekymmer.


Lycka till Mvh

sirmiro Double-Unicorn Rider
24 oktober 2009 · 2 486 Inlägg

MagnumR skrev:

MIG1408 skrev:

MagnumR skrev:
Ingen som har lagt märke till att jag och "_Nas_" har lånat tråden och absolut inte över huvud taget skulle ha något emot att få svar på de frågor som vi har ställt?

Men gör egna trådar då, gillar inte själv när folk lånar ens trådar, då riktar folket in sig på era frågor och svara på dessa istället för trådskaparens fråga.

Håller med dig om det handlar om projekttrådar och om frågan inte är riktad direkt till trådskaparen. smile
Annars är det väl bättre att återanvända gamla trådar istället för att skapa ytterliggare ett par hundra som behandlar ungefär samma ämne? hmm

I vilket fall...

Om man åker in på SBP med en bil som är helt ombyggd när det gäller både motor och bromsar och som man vet troligtvis inte kommer gå igenom. Får man då körförbud direkt eller får man en månad på sig att regga om bilen eller alternativt byta tillbaka motorn till en likadan som orginal?

Vore smidigt om man slapp ta bilen på släp när det är dags för SFRO-besiktning nämligen. Dessutom funderar jag på att åka till Polen för att lackera om bilen och jag vill att allt sånt är klart innan besiktning.

Normalt får du vid regbes åka till bes och till verkstad.
Är bilen direkt trafikfarlig kan den få "spanska flaggan" då du inte får rulla från platsen, utan behöver trailer eller liknande. Sen får man egentligen bara åka nödvändiga sträckor med en bil som har fått nedslag vid bes enligt det som kom fram i en annan tråd.
Så personligen rekommenderar jag inte att åka och medvetet misslyckas med en regbes, nackdelarna överväger fördelarna i mina ögon.

Ska du rulla med den behöver den vara minst trafikförsäkrad. Skatten är jag osäker på hur det var med, men det vet andra.

Sen är detta ett forum, svaren är inte 100%-iga (vilket denna tråd visar med folk som predikar direkta lögner) så det du kan göra är ringa bilprovningen och fråga vad de tycker om din idé. Men säg inte regnr eller personnr. Troligen är det bara jag som är nojig, men jag har jobbat på en kundtjänst och vet hur mycket vi noterade om alla som vi talade med. Jag vet inte hur sbp har med sina system, men jag har tagit som vana att inte säga mer än det som krävs...

EPG Kärnkraftstomte
24 oktober 2009 · 766 Inlägg

sirmiro skrev:
Normalt får du vid regbes åka till bes och till verkstad.
Är bilen direkt trafikfarlig kan den få "spanska flaggan" då du inte får rulla från platsen, utan behöver trailer eller liknande. Sen får man egentligen bara åka nödvändiga sträckor med en bil som har fått nedslag vid bes enligt det som kom fram i en annan tråd.
Så personligen rekommenderar jag inte att åka och medvetet misslyckas med en regbes, nackdelarna överväger fördelarna i mina ögon.

Ska du rulla med den behöver den vara minst trafikförsäkrad. Skatten är jag osäker på hur det var med, men det vet andra.

Sen är detta ett forum, svaren är inte 100%-iga (vilket denna tråd visar med folk som predikar direkta lögner) så det du kan göra är ringa bilprovningen och fråga vad de tycker om din idé. Men säg inte regnr eller personnr. Troligen är det bara jag som är nojig, men jag har jobbat på en kundtjänst och vet hur mycket vi noterade om alla som vi talade med. Jag vet inte hur sbp har med sina system, men jag har tagit som vana att inte säga mer än det som krävs...

Egentligen så är det ju mer frågan om en påställning eftersom att bilen har varit avställd i lite drygt 2 år nu. Kommer naturligtvis inte tala om att motorn är bytt om dom inte frågar, men det lär de märka ganska snabbt.
Självklart så måste jag betala in både trafikförsäkringen och skatten.

Kan det hända att försäkringen blir dyrare efter att jag har reggat om bilen med en större motor? Kommer jag att få hem en räkning på den nya försäkringskostnaden minus det jag redan har betalat in innan reggbesiktning efter reggbesiktning?

Men som sagt var så kanske ringa är bäst, och utan att avslöja för mycket.

Senast redigerat av MagnumR (24 oktober 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
nitrox Defloratör.
24 oktober 2009 · 641 Inlägg

E-30 skrev:

mickius skrev:
Tyvärr ska man inte lita på vad folk säger utan kolla upp allt sådant innan.

Men men de du kan göra är ju o bes med org motor o stoppa ner turbon sen men inte kul om polisen stannar dig med en olaglig bil!

Vet inte exakt konsikvenser men som sagt altenativen är o göra en ban/bus bil eller köra orgmotor eller olagligt.

Många kör ju turbokonverterade bmw men vet inte hur de blir när man fortfarande har prövotid på kortet om de ryker på plats eller inte.

Tyvärr

Om man framför ett olagligt (turbo ombyggt) fordon på allmän väg och den ansvariga föraren har ett KK med prövotid, då omhändertar polisen vid en ev,kontroll kortet på plats. Dessutom väntar dryga böter.

Och vart fan har du fått det ifrån?

Spelar ingen jävla roll om man har prövotid eller inte!!!


För helvete.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
panzerknackers
14 juli 2010 · 172 Inlägg

gamml tråd men jag har ett likvärdigt bygge som nu är reggad med en b230fk motor med tillhörande katt samt kanisterfilter. bromsarna är från en 240 turbo och har gått igenom fint wink lycka till

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Volvo 244/264 Tdi "kopparn" (1977)
Opel Ascona B 2.0 E "Little Red Ridinghood" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang