För högt HC värde på bmw e30 318is-91

ChristerGustafson
22 april 2010 · 260 Inlägg

Har liknande fel på min Mazda och tror det är en bränd ventil, för den tickar också lite.
Så besiktningsmannen kanske har rätt.

Nu en Audi A4 -96
victor91
22 april 2010 · 446 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Har liknande fel på min Mazda och tror det är en bränd ventil, för den tickar också lite.
Så besiktningsmannen kanske har rätt.

hur är din tomgång då? min låter lite men tänkte att de även kan va spridarna?

ChristerGustafson
23 april 2010 · 260 Inlägg

victor91 skrev:

ChristerGustafson skrev:
Har liknande fel på min Mazda och tror det är en bränd ventil, för den tickar också lite.
Så besiktningsmannen kanske har rätt.

hur är din tomgång då? min låter lite men tänkte att de även kan va spridarna?

Tomgången är hög ca. en minut vid kall motor, sen blir den bra.

Senast redigerat av ChristerGustafson (23 april 2010)

Nu en Audi A4 -96
Fricke
23 april 2010 · 140 Inlägg

Pröva stp silvriga flaskan, eller redlines spridar rengöring, har av erfarenhet rivit i sär halva motorn på min bmw m3 2 år i rad för just höga hc värden, men de änd som hjälpte mig i slut ändan var just spridar rengörin av åvan nämda typer, tänk bara på att inte gör som förpackningen beskriver, utan följande, ha 10-15 liter soppa i tanken, typ reserven, häll i hella spridar rengöringen, tipa där efter i typ 2 liter bensin, då de oftast är en böj på tank röret, annars kommer inte spridarrengöring ner i tanken smile
kör där efter bilen på tomgång typ 10min en kvart, sedan låter du bilen stå typ ett dygn så, för mot vad andra tror så gör rengöringen sitt jobb som bäst, när den får stå och goa sig i systemet ett tag.

Pröva de så får vi se sen.

MVH
Fredrik

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
Atlaz745 Mannen myten legenden
24 april 2010 · 179 Inlägg

lånar tråden lite..160 i hc är inte så farligt...funderar på att köpa en bmw 320-89, med 900 i hc! och gränsen är även 100 på den.. måste vara något riktigt allvarligt eller? eller bara något som pajjat helt?

wooooommm, pschii, wooooommmm
dawwe ...has left the building...
24 april 2010 · 4 474 Inlägg

Läs vad som skrivs i min länk nedan, följ sedan råden så bör du klara dig precis som killen i länken gjorde...
http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
victor91
24 april 2010 · 446 Inlägg

såg att dom nämde vevhuset några gånger, och när jag köpte bilen hade den bara gått korta sträckor så slangarna från ventilkåpan till vevhuset var kletiga, dom har jag rengjort men fattar inte hur man rengör själva "vevhuset"?

victor91
25 april 2010 · 446 Inlägg

här är en film som visar tomgången http://www.garaget.org/video/dbi54y49rfqd

falmo
28 april 2010 · 473 Inlägg

Ha jag fick samma grej på min Eclips idag när den skulle besiktigas . för höga värden på HC men även på Co vid förhöjd tomgång . och efter som även jag har bytt stift och olja så blir det att kolla in katten .
du påstår att din inte skramlar vilket inte min gör heller men hörde med en snubbe idag att det kan finnas en spricka i den detta är inte alltid lätt att se utan man bör plocka ned den och kolla nogrant både i och runt om ska göra detta själv i helgen om tid ges
vi får se vem som hittar felet först

jocke969
7 juni 2010 · 79 Inlägg

Sitter i liknande sits jag med. Har en 318is -90 med ungefär exakt samma värden som du. Men när jag startat bilen kall eller varm spelar igen roll bara jag startat om den så går den bluddring ända tills jag ger den ett gaspådrag över 4000rpm ungäfär så går det skitbra sen!? Jag har bytt tänspolar då jag hade problem med att en gick sönder, har även bytt Lambda, katt,bränslepump och bränslefilter. Stiften ser bra ut förutom att dom har gått fett med en mörkbrun färg, Jag har borstat rent dom med stålborste efter de. Jag har provat tanka etanol i två tillfällen och även blandat i 2 flaskor "Stp injection cleaner" Var kan problemet sitta? kan man lita på den där stp flaskan eller ska man göra en riktig rengöring?? Skulle vara riktig tacksam för svar om nån har löst det!

jocke969
9 juni 2010 · 79 Inlägg

Ingen som har nån ide om vad det kan vara?

dawwe ...has left the building...
9 juni 2010 · 4 474 Inlägg

Borstat rent stiften med stålborste? Då kan du slänga de stiften!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jocke969
14 juni 2010 · 79 Inlägg

dawwe skrev:
Borstat rent stiften med stålborste? Då kan du slänga de stiften!

Jasså inge bra?smile

falmo
7 juli 2010 · 473 Inlägg

sent om side så har jag tagit ner min kat och trott eller ej men den var helt tom invändigt inte konstigt att värdena var för höga HC 121 CO 2500   0,5
ska svetsa dit en i morgon så får vi se vad värdena blir
återkommer efter testet

falmo
15 juli 2010 · 473 Inlägg

glömde skriva hur det gick
Svetsade dit en universal som jag köpte på meconomen för 1089:-
funkade perfekt nu är alla värden som de ska så på torsdag i nästa vecka blir det besiktning sedan ska den säljas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang