Varför har inte alla lastbilar automat?

TLO
18 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Åkeriet Miljötrans AB i Stockholm kör enbart Allison automater i sina Scania lastväxlare och liftdumpers. Man har inga siom helst problem med dessa, bara fördelar. Visserliger sker körningen mest i innerstaden, men även i kranskommunerna.

Allisonen är kanon på det sättet att den känns "driva" hela tiden och växlar snabbt. I-shift upplevde jag som alldeles för långsam från start och i växling, men detta kommer säkert bli bättre. Opticruise går kanonfint, men tar nog ett tag att vänja sig vid.

"You Go, we go!"
putte-p
18 januari 2009 ·

Är jag den enda som föredrar manuell låda istället för Opticruise och dyl? Nu har jag i ärlighetens namn inte provkört någon bil med Volvos I-Shift som har fått bra kritik. Jag har bara erfarenhet från föregångaren som ger ordet skit en helt ny innebörd. Även Scanias Opticruise är en ren katastrof.  Jag vill själv bestämma när jag ska växla och vilken växel som ska användas. Den som påstår att manuell låda drar mer bränsle har inte lärt sig att köra med sådan wink

Sarge
18 januari 2009 · 2 337 Inlägg

Jag har bara kört lastbil med automatlåda en gång, men det var underbart. Ser ingen anledning att sitta och fippla med spaken, finns så mycket annat att koncentrera sig på när man kör lastbil. Ska jag däremot ut i terrängen och kötta, då vill jag ha manuell låda. Men till vardags skulle jag välja automat vilken dag som helst.

a_wingard73 Pedant med passion för bankörning
18 januari 2009 · 113 Inlägg

Volvos I-Shift är väl de bästa på marknaden men personligen föredrar jag en hederlig manuell framför. Vi har I-shift på alla bilarna på åkeriet utom min Fh12 500 och en Fh16 610 vilka ska bytas nu i mars. Då har vi en vagnpark med bara 660, men jag kommer minsann sakna spaken emellanåt!

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!
Aern
18 januari 2009 · 457 Inlägg

Kör du timmer och är ute i skogen så har du hellre en manuell låda! (Tycker jag då)

Donken86
18 januari 2009 · 184 Inlägg

Aern skrev:
Kör du timmer och är ute i skogen så har du hellre en manuell låda! (Tycker jag då)

Går minst lika bra med opticruise/i-shift, inga problem alls tongue åk till närmaste sågverk/massa bruk o fråga alla volvo förare va dom tycker så får du se big_smile

NJ_
18 januari 2009 · 2 118 Inlägg

Jag som kör mjölk uppe i norra Sverige föredrar min bil smile dvs Volvo FM13 440 tridemare med I-shift och 19kubiks mjölktank, tycker lådan växlar relativt bra förutom i branta uppförsbackar då den har lite svårt att välja rätt växel. Men då slår man spaken bakåt och växlar den manuellt smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26053/547977_2jf8ea.jpg
Jobbar bil + släp vid överpumpning tongue

D.i.l.l.i.g.a.f
LazerHawke
18 januari 2009 · 1 268 Inlägg

NJ_ skrev:
Jag som kör mjölk uppe i norra Sverige föredrar min bil smile dvs Volvo FM13 440 tridemare med I-shift och 19kubiks mjölktank, tycker lådan växlar relativt bra förutom i branta uppförsbackar då den har lite svårt att välja rätt växel. Men då slår man spaken bakåt och växlar den manuellt smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/26053/547977_2jf8ea.jpg
Jobbar bil + släp vid överpumpning tongue

även om du kör prestanda? E/P knappen wink

Foyrik www.barnaltsweden.se
18 januari 2009 · 139 Inlägg

Men, jag funderar....hur gungar man loss en bil med I shift?   jag har allri kommit i den sitsen med våra meskörningar...haha....men däremot när man körde liftdumper fick man ju gunga nästan varje dag...

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Aern
18 januari 2009 · 457 Inlägg

Donken86 skrev:

Aern skrev:
Kör du timmer och är ute i skogen så har du hellre en manuell låda! (Tycker jag då)

Går minst lika bra med opticruise/i-shift, inga problem alls tongue åk till närmaste sågverk/massa bruk o fråga alla volvo förare va dom tycker så får du se big_smile

Ja men Volvo kan man ju inte köra förstår du väl! wink

ThorskeN
18 januari 2009 · 287 Inlägg

Har även varit ute och röjt i skogen med en Scania med Opticruise och det funkade riktigt bra tyckte jag då.
Tyckte den drev på fint och hade rätt växel hela tiden, iof var det 8x8 med diffspärrar och så menmen:D

Donken86
18 januari 2009 · 184 Inlägg

Foyrik skrev:
Men, jag funderar....hur gungar man loss en bil med I shift?   jag har allri kommit i den sitsen med våra meskörningar...haha....men däremot när man körde liftdumper fick man ju gunga nästan varje dag...

Lite övning så går de fin fint. Bara man inte rör gasen så växlar den nästan direkt. Kan nog t.o.m våga säga att i uppförsbackar så växlar faktiskt i-shiften snabbare än när man kör med manuell. gäller bara o peta i P-läget lr manuell så går de utmärkt.


Aern skrev:

Donken86 skrev:

Aern skrev:
Kör du timmer och är ute i skogen så har du hellre en manuell låda! (Tycker jag då)

Går minst lika bra med opticruise/i-shift, inga problem alls tongue åk till närmaste sågverk/massa bruk o fråga alla volvo förare va dom tycker så får du se big_smile

Ja men Volvo kan man ju inte köra förstår du väl! wink

inge fel på volvos lastbilar. lika lite fel som scania lr nå annat wink

jimbon
21 juli 2010 · 711 Inlägg

Fick en bytesbil igår som jag gärna tar fler gånger,volvo med i-shift.
Fy fan vad det var skönt,särskilt när man klev från scanian och grötslev..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juli 2010 · 13 746 Inlägg

det är både för och nackdelar med aut

största problemet är när man börjar riskera att köra fast
då måste man kunna välja växel själv och dessutom ha en kopplingspedal

jag gillar halv automat lådorna där jag väljer när lådan växlar och med kopplingspedal
fast att stå i köer skulle jag verkligen vilja ha automat
men har kört fast rätt många gånger med buss och då är det bra med manuell koppling
så man kan piska på bakaxeln som man själv vill smile

nu kör jag enbart buss men det är i stora drag samma skit förutom att vi oftast är så förbannat lätta i baken trotts att motorn sitter där bak så det gäller att vara snabb att hissa boggien när man börjar känna att man håller på att riskera att köra fast smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Janneutanb
21 juli 2010 · 7 271 Inlägg

Allisonlåda, den är det krut i! wink

FLindgren
21 juli 2010 · 5 089 Inlägg

08-553 810 00
+46 31 66 60 00

Ring dessa två nummer och fråga. Dom vet nog mer exakt wink

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang