Ställa på bilen i slutet av månaden?

Vallås Locos
30 juli 2010 · 407 Inlägg

Är lite borta i huvudet här nu eftersom jag precis tänkte dra iväg och köpa lite mat. Det är i alla fall så att jag ställde av bilen för två dagar sedan och tänkte nu ställa på den igen. Men det kan väl inte spela någon roll om jag ställer på den idag den 30:e än om jag skulle ställa på den 1 Augusti? Skatten skulle egentligen betalats idag på bilen men jag hörde med handläggaren på transportstyrelsen som sa att de skickade ut en ny faktura om jag ställde av den innan den 30:e. Jag kan inte gärna betala dubbel skatt så att säga för denna månaden bara för jag ställt på/av bilen under samma månad?

Anledningen till att jag ställde av den var bara för att jag skulle byta försäkringsbolag.

Senast redigerat av Vallås Locos (30 juli 2010)

BudgetDunkaren Osponsrad
30 juli 2010 · 1 631 Inlägg

vrf ställer du av den bara för att byta försäkringsbolag ? det e ju bara at byta.. men de skal vara lugnt så.. jag har ställt av ena dagen för att sen dagen efter ställa på igen,..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
TooS Hjultomte
30 juli 2010 · 1 500 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
vrf ställer du av den bara för att byta försäkringsbolag ? det e ju bara at byta.. men de skal vara lugnt så.. jag har ställt av ena dagen för att sen dagen efter ställa på igen,..

Jo de måste du i vissa fall för du har bara vissa dagars ångerrätt på försäkringen. så du får den bara o upphöra genom att inte behöva den.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Vallås Locos
30 juli 2010 · 407 Inlägg

Nej, det är inte bara att byta. När du tecknar en försäkring så gör du ofta det per årsbasis.

Senast redigerat av Vallås Locos (30 juli 2010)

myran Foto/Bilnörd
30 juli 2010 · 1 541 Inlägg

Ställer du på den 30e får du betala skatt för hela månaden.

Därför ställer folk oftast av bilar den sista dagen i månaden. och ställer på den första eftersom skatten betalas månadsvis ovansett när du ställer på/av.

Försäkringen därimot räknar dom ut ganska exakt på dagen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
steifan DR!FTT3KN!K3R
30 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Nej, det är inte bara att byta. När du tecknar en försäkring så gör du ofta det per årsbasis.

Så är det.
Jag fick inte ens avsluta en försäkring ett visst datum utan att jag
hade tecknat en ny försäkring innan (trots att det var gott om tid kvar).
Ganska hårda med det där.

(Att byta mellan Trygg Hansa och Atava går dock bra, kanske
för att det senare är en del av det tidigare)

Vallås Locos
30 juli 2010 · 407 Inlägg

myran skrev:
Ställer du på den 30e får du betala skatt för hela månaden.

Därför ställer folk oftast av bilar den sista dagen i månaden. och ställer på den första eftersom skatten betalas månadsvis ovansett när du ställer på/av.

Försäkringen därimot räknar dom ut ganska exakt på dagen.

Jo, fast borde inte vara några problem med mig eftesom jag haft bilen påställd resten av månaden så att säga. Det vore en annan sak om jag exempelvis haft bilen av avställd över vintern, dvs hela denna månaden. Nu har jag defakto betalt för dagarna denna månaden utom de två den nu varit avställd. Borde således inte vara några problem förutom att jag får betala skatt för de två dagar den också var avställd denna månaden. Om jag nu förstår det rätt.

Senast redigerat av Vallås Locos (30 juli 2010)

Skagersten Streetracer
31 juli 2010 · 80 Inlägg

hej.Så här är det.Eftersom bilen redan är skattad för denna månad så kommer det inte att hända någonting.
Det spelar ingen roll om du regar in den igen idag eller om en vecka eller 4a veckor.Det blir samma sak.
Du kommer att få betala för nästa månad och framåt motsvarande samma belopp som skickas tillbaka till dig.
mvh Stefan. Fd bilhandlare.

BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
31 juli 2010 · 257 Inlägg

Tänk på det här med att ställer du på bilen säg den förste då MÅSTE skatten vara betald 21 dagar senare..
Den nitlotten gick jag på när jag ställde på min bil nu i våras sad

Så fick gå utan mat i några dagar innan lönen kom sad

Senast redigerat av Danne_nkpg (31 juli 2010)

Four Rings To Rule Them All
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang