6158
Sök

Seat Ibiza -99 Styrservorem?

17 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Hej, har en Seat Ibiza -99 utan några modifikationer alls, den har gått ca 21000 mil och nu verkar det som att styrservoremmen gick av, det vart jävligt tungt att rotera ratten iallafall wink Och där det satt en rem förut sitter ingenting just nu, så jag antar att det är den. Ska ta bilder imorgon så jag kan förklara så bra som möjligt, är lite handikappad när det gäller bilar.

Hursomhelst, det jag undrar är om det är dyrt/svårt att byta remmen? Vad tar de på en normal bilverkstad för ett sådant arbete?

Har också en fundering över en slang som saknas, tar bild på det imorgon och återkommer!

Tack på förhand.

642 Inlägg
6 augusti 2010
Vet inte hur det är på en Seat Ibiza men att byta en rem skulle jag tippa på tar mellan 30 min-60 min om man aldrig gjort det förrut. På en verkstad går det nog på en tusenlapp i runda slängar.

17 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Heter remmen jag söker styrservorem eller vad heter den?

Motborgare
1 099 Inlägg
6 augusti 2010
Det heter nog styrservorem, eller bara generellt kilrem, om det är ett smalt spår som den löper i.
Du måste veta vilken bredd den har och vilken längd den skall ha. Det brukar stå på remmen, men den verkar du ju å ha tappat, så då får man leta upp det.

Ringer du till Mekonomen och uppger regnummer, så hittar dom en rem till dig som passar.

-- K

Customiserare
1 212 Inlägg
6 augusti 2010
du ska ha en drivrem till den enligt mekonomen o då kostar den mellan 197-300 beroende på utrustning men har du en drivrem så ska den gå till allt annat så bilen borde inte ladda batteriet o så...

raggen går

Motborgare
1 099 Inlägg
6 augusti 2010
rockabilly_ponta skrev:
du ska ha en drivrem till den enligt mekonomen o då kostar den mellan 197-300 beroende på utrustning men har du en drivrem så ska den gå till allt annat så bilen borde inte ladda batteriet o så...

Om det är en serpentinrem (bred), så är det precis som du säger att instrumentpanelen borde ljusa upp som en julgran, då generatorn inte laddar. När en serpentinrem försvinner, så är det oftast på grund av att en löprulle eller at spännrullen har gett upp, så det är lika bra att lämna in bilen så nån kan kolla på det.

Ser nu at det i alla fall på vissa motorer är dubbla serpentinremmar. På 1.6-motorn så driver servoremmen även vattenpumpen om du har AC. Har du inte AC, så är det generatorremmen som driver vattenpumpen.

-- K
Senast redigerat av Kavli (6 augusti 2010)

17 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
En drivrem för generator + styrservo alltså smile

Tack för hjälpen, ska meka lite imorgon så får vi se om det fungerar!

Sök