5389
Sök

Seat ibiza 1.6sxe, annorlunda efter kamremsbyte

1 482 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Byte kamrem på bilen i tisdags. Va inga problem.

Idag när jag skulle ut o köra med den märkte jag att den verkar lite svagare på lägre varv och den svarar ganska dåligt på gas.

Över 2000rpm går den som ett skott vid acceleration, inga problem då.

Den rycker till ibland vid konstant fart @3000rpm. Släpper man av och gasar igen försvinner det, sedan kommer det tillbaka.

Kollat markeringarna och dom stämmer. Det jag därimot inte riktigt tänkte på va 3dje kugghjulet. Tänkte att det går ju bara till oljepumpen så watheva.. efteråt kom jag ju på att det även är tändningen.

Kan det vara så simpelt att jag lyckats backa tändningen ett kugg? Finns det ens markering på det hjulet? jag såg inga markeringar utöver den på kamaxeln.

Samma motor sitter även i VW-Audi-Skoda. Motorkod AFT.

BLT Service
Theracords Music Label

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 augusti 2010
Den har nog en markering på själva fördelaren, så du får kika på rotorn pekar mot markeringen på fördelarens kant.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 482 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Jag fundera lite på just det.. ska kika lite imorn.

Sen en annan fråga.. Hur slapp ska remmen vara på baksidan igentligen? Jag har bara bytt kammremmar på Bmw M20 motorer och dom spänner sig själva, och det går inte sätta dom fel.. typ.

Men denna verkar vara aningen slapp på baksidan ( där det inte sitter spännare ). Spänner jag den ett hack så blir det för spänt.

Nått att bry sig om?

BLT Service
Theracords Music Label

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 augusti 2010
Noxxer skrev:
Jag fundera lite på just det.. ska kika lite imorn.

Sen en annan fråga.. Hur slapp ska remmen vara på baksidan igentligen? Jag har bara bytt kammremmar på Bmw M20 motorer och dom spänner sig själva, och det går inte sätta dom fel.. typ.

Men denna verkar vara aningen slapp på baksidan ( där det inte sitter spännare ). Spänner jag den ett hack så blir det för spänt.

Nått att bry sig om?

Den ska ju vara typ lika spännd överallt. Låter som att du missat en kugg så remmen slackar på ett ställe. Men svårt att avgöra såhär per bokstäver på en dataskärm.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 augusti 2010
Här ser du förresten markeringen på aggregataxeln
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/Gates4/5424XS.jpg

Mvh Tommy

1 482 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Mjo det är sant. Förra remmen satt ganska slappt med. Får la ta o köra in den i garaget igen i helgen och kolla allting igen. Va ju inge vidare utmaning att lossa allting.

Synd att det inte finns meckhandböcker till dessa bilar, skulle ju underlätta. Får ta o tjuvkika lite i golf böckerna på biltema smile

Edit: Hm.. ok. Verkar konstigt att man måste ta av remskivor sen på med dom igen för markeringarna.. Men får ta o kika på det i helgen igen.
Senast redigerat av Noxxer (6 augusti 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

1 482 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Det va jävla ont om markeringar för tändningen. Fanns typ inga alls.

Fick gå på känsla och ställde typ kl 2 i ÖD. Skillnaden vart som dag o natt. Bilen går mycket bättre nu och alla problem lösta.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök