3479
Sök

V70n 2,4t Rycker & dåligt laddtryck!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Bilen har sedan läge ibland ryckt till när man trycker på och ska upp i varv/fart. Ett litet ryck som inte känns så mycket, men som stör riktigt. Idag när jag körde så kändes helt plötsligt bilen grymt orkeslös. Den dra på riktigt på 1:an & 2:an, men sen när jag ska dra på  3:e växlen känns det som det knappt händer nåt. varvar upp till 3 tusen sen blir det jävligt slött... tar fan en evighet att komma upp i 100km/h. Detta började idag! Detta även med 4:an & 5:an.. Men som sagt den dra på som den ska på 2:an...???
Tacksam för snabbt svar!
Peace
Senast redigerat av NeOx (27 juli 2010)

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
27 juli 2010
Laddtrycks givarn? Min gjorde likadant, leta fel till tusen, körde in  till volvo efter tips, bytade och bilen funka kanon sedan!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
SOLFILM skrev:
Laddtrycks givarn? Min gjorde likadant, leta fel till tusen, körde in  till volvo efter tips, bytade och bilen funka kanon sedan!

Tack för ett snabbt svar.. Vart sitter denna givaren??

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
27 juli 2010
Står du framför bilen, så ner till höger om motorn!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

388 Inlägg
27 juli 2010
Tror det är magnetventilen vi pratar om Placering om du står framför bilen och tittar ner i motorummet hittar du den på luftburkens vänster sida (den mot motorn)ibland sitter den även på framsidan mot strålkastarna bla.på xc90 2.5T, den skall sitta med en hake på luftburken men det är inte ovanligt att dom ramlar av men det spelar ingen roll för funktionen det är en liten grå eller svart klump storlek ungefär som en halv tändstiftsask det går 3 slangar och ett kontaktstycke till den se till att alla slangar hamnar rätt när du byter kolla även konditionen på dessa slangar och så att kontakterna i kontaktstycket är ok.
Den går lös på ca.500-600kr känner du någon som har en modern volvo turbo bil typ s60,v70,s40,v40 så kanske du kunde låna magnetventilen och testa tar max 5 min att skifta och det spelar ingen roll om megnetventilen kommer från en lågtrycks eller fulltrycks turbo det är samma.Bytet klarar du själv det är mycket enkelt flytta steg för steg bara så allt blir rätt.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Magnetventil & laddtrycksgivare är väl helt olika saker?? Fick iallafall låna en magnetventil att testa med idag. Bilen gick fint och så utan hack, men ändå inte det klöset som var innan i bilen när den väl fungerade. Kan det vara så att den magnetventilen jag hade gjorde så att både laddtrycket försvann och ibland gjorde så att den laddade mer än original???
Tacksam för svar?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

388 Inlägg
11 augusti 2010
NeOx skrev:
Magnetventil & laddtrycksgivare är väl helt olika saker?? Fick iallafall låna en magnetventil att testa med idag. Bilen gick fint och så utan hack, men ändå inte det klöset som var innan i bilen när den väl fungerade. Kan det vara så att den magnetventilen jag hade gjorde så att både laddtrycket försvann och ibland gjorde så att den laddade mer än original???
Tacksam för svar?

Japp det är som du säger 2 helt olika saker magnetventilen är dock vanligt fel,Laddtrycksgivaren sitter inuti röret mellan laddluftkylaren och grenröret med kontakt på utsidan.
När mangnetventilen ger upp brukar man få ett allt för lågt eller pendlande laddtryck.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
yoppe skrev:
NeOx skrev:
Tacksam för svar?

Japp det är som du säger 2 helt olika saker magnetventilen är dock vanligt fel,Laddtrycksgivaren sitter inuti röret mellan laddluftkylaren och grenröret med kontakt på utsidan.
När mangnetventilen ger upp brukar man få ett allt för lågt eller pendlande laddtryck.

Men när jag testade med morsans magnetventil så gick bilen jämt och fint... men när jag kör med den som ska sitta i bilen så dra den mycket mer när den väl fungerar och ibland då ingenting typ... Kan en trasig magnetventilen öka laddet också? kanske ska testa koppla in en laddtryckmätare annars och kolla.... vad ska den ladda org?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

388 Inlägg
11 augusti 2010
Om jag inte är ute och snurrar har du en 2,4T då skall laddtrycket original ligga på ca 0.4-0.5 bar.
En trasig magnetventil brukar inte öka laddet men som alltid finns det ingen regel utan undantag koppla laddtrycksmätare och kolla.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
men hur kan det kännas att den trycker på mer med den "trasiga magnetventilen"? Eller kanske morsans också är sönder? smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

526 Inlägg
12 augusti 2010
du kanske skulla slå en koll på din luftmassemätare! jag hade samma problem fast på min audi. Då var lmm helt slut! ett tipps till är att kika på stiffterna. du kan ju även ha fåt ett lekage i turbosystemet eller så kan en slang ha släppt ifrå ic:n då kan ja låva att bilen blir groteskt trött!!

1 353 Inlägg
12 augusti 2010
yoppe skrev:
Om jag inte är ute och snurrar har du en 2,4T då skall laddtrycket original ligga på ca 0.4-0.5 bar.
En trasig magnetventil brukar inte öka laddet men som alltid finns det ingen regel utan undantag koppla laddtrycksmätare och kolla.

hur tänker du där`?
det är juh exakt dom symptomen du får med en paj MV för:
om MV är i stängt läge = fullt laddtryck (eftersom den inte släpper fram nåt till wg-klockan)
om MV är i öppet läge = GLT
och om den strular så får du svajande laddtryck. så hur ska du ha de med att en trasig mv inte kan öka laddtrycket?
om man går tillbaka till gruderna så vad är egentligen en MV? jo en elektronisk pysventil, som är till för vad? jo att höja laddtrycket. och när den då går sönder, varför skulle den INTE öka laddtrycket?? wink

SÅ till TS: ja de kan va så att du åker på laddtryckspeakar på runt 0,8 o därför känner av att bilen går bättre

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
yoppe skrev:

hur tänker du där`?
det är juh exakt dom symptomen du får med en paj MV för:
om MV är i stängt läge = fullt laddtryck (eftersom den inte släpper fram nåt till wg-klockan)
om MV är i öppet läge = GLT
och om den strular så får du svajande laddtryck. så hur ska du ha de med att en trasig mv inte kan öka laddtrycket?
om man går tillbaka till gruderna så vad är egentligen en MV? jo en elektronisk pysventil, som är till för vad? jo att höja laddtrycket. och när den då går sönder, varför skulle den INTE öka laddtrycket?? wink

SÅ till TS: ja de kan va så att du åker på laddtryckspeakar på runt 0,8 o därför känner av att bilen går bättre

Tack för ett grymt bra svar... då kanske bilen gick som den skulle med morsans mv ändå...få sätta dit en laddtrycksmätare och jämföra med dom olika magnetventilerna. Men kan det vara så att laddtrycksgivaren (tror den heter så, som sitter på ett rör under insuget) kan vara knas också och orsaka dessa felen?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Sök