5213
Sök

Opel corsa 1.4 -97 går ryckigt, väldigt slö och drar mycket bensin.

7 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
Hej

Hoppas att någon här kan hjälpa mig. Jag har som sagt en corsa som går lite dåligt, den går ryckigt (spec när den är kall), drar över 1L/mil och är väldigt slö.

Jag har bytt följande:
Bränslefilter
Tändstift
Luftfilter

Har någon något förslag?
Tack på förhand!

562 Inlägg
15 juni 2010
mathiasv skrev:
Hej

Hoppas att någon här kan hjälpa mig. Jag har som sagt en corsa som går lite dåligt, den går ryckigt (spec när den är kall), drar över 1L/mil och är väldigt slö.

Jag har bytt följande:
Bränslefilter
Tändstift
Luftfilter

Har någon något förslag?
Tack på förhand!

Skulle mycket väl kunna vara Motortempgivaren, och kolla felkoder, om det går.

9-5 Aero Sedan -05

7 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
micke-opel skrev:
mathiasv skrev:
Hej

Jag har bytt följande:
Bränslefilter
Tändstift
Luftfilter

Har någon något förslag?
Tack på förhand!

Tack för tipset! Är det svårt/dyrt att byta själv?

En kompis till mig trodde att det kunde lamdan alt LMM, vad tror ni?

Idag när jag tankade så hade jag kört 35 mil och fick i 43 L (pendlar nästan endast mellan jobbet, en sträcka på 6 mil).

Förrseten när den är varm så går den nästan helt jämnt, men fortfarande väldigt slö.

562 Inlägg
17 juni 2010
mathiasv skrev:
micke-opel skrev:
mathiasv skrev:
Hej

Jag har bytt följande:
Bränslefilter
Tändstift
Luftfilter

Har någon något förslag?
Tack på förhand!

Tack för tipset! Är det svårt/dyrt att byta själv?

En kompis till mig trodde att det kunde lamdan alt LMM, vad tror ni?

Idag när jag tankade så hade jag kört 35 mil och fick i 43 L (pendlar nästan endast mellan jobbet, en sträcka på 6 mil).

Förrseten när den är varm så går den nästan helt jämnt, men fortfarande väldigt slö.

Lambdan skulle det också kunna vara, men inte LMM då jag är relativt säker på att det sitter MAP-sensor på dessa bilar.

9-5 Aero Sedan -05

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
17 juni 2010
Farsans gamla 740 hade exakt samma problem, visade sig vara topplocket som hade spruckit.

7 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Jag har fortfarande samma problem, bilen är alltså otroligt trög (måst växla ner till 4an på motorväg i svag uppförsbacke) samt så drar den väldigt mycket bensin. Nu har jag bytt labdan och det blev ingen skillnad.

Kan det inte vara att katalysatorn? Typ att den är igensatt.

Väl tacksam om någon kan hjälpa mig!

7 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Nu har jag tagit bort katten och det vart ingen skillnad. Börjar bli ganska säker på att det är motortemp givaren som är problemet. Vet någon vart den sitter eller vart man kan hitta en sprängskiss?

Sök