Köpråd bmw m5

programmet
20 augusti 2010 · 10 Inlägg

ny här! smile  kanske onödigt att göra en ny men hittar inte nån som passar.

kollar på m5 alltså! max 160´000. vill ha en stark bil med bra eller iallafall hyffsad komfort. men vill inte att bilen ska rasa direkt. kan inte mkt om bilar men är det kanske så att ju mer hästar desto mer mek? så vad ska man kolla efter vid köp? kanske har ni tips på andra bilar? all info är av värde.. wink

detta är en förstabil alltså   vill ha en sjuk att börja med big_smile   och kör inte ihjäl mig i första taget..
tjo//a

sk8ville
20 augusti 2010 · 653 Inlägg

För dom pengarna hade jag kollat på en Toyota supra big_smile

Fast en m5:a är riktigt fina bilar dom med smile

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Timmyboy hellaflush!
20 augusti 2010 · 1 266 Inlägg

kolla på www.autopower.se om de står något om M5:an smile

programmet
20 augusti 2010 · 10 Inlägg

oki smile

programmet
20 augusti 2010 · 10 Inlägg

sk8ville skrev:
För dom pengarna hade jag kollat på en Toyota supra big_smile

Fast en m5:a är riktigt fina bilar dom med smile

varför supra? m5an lär ju dra den? smile

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
20 augusti 2010 · 325 Inlägg

M5 är ju underbart, en snabb bil som det får plats 5 pers i. Satsa du på en sån smile Tyvärr kan jag inget om eventuella fel och brister på dom så det  enda köprådet jag har är: Köp den haha smile

Känns ju dock som att försäkringen på en M5 E39, vilket jag antar att du letar efter, kan vara riktigt hög nu för tiden.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
programmet
20 augusti 2010 · 10 Inlägg

HadesInFlames skrev:
M5 är ju underbart, en snabb bil som det får plats 5 pers i. Satsa du på en sån smile Tyvärr kan jag inget om eventuella fel och brister på dom så det  enda köprådet jag har är: Köp den haha smile

Känns ju dock som att försäkringen på en M5 E39, vilket jag antar att du letar efter, kan vara riktigt hög nu för tiden.

ok  smile hehe    annars http://www.blocket.se/goteborg/Audi_S4_ … 13&w=3  s4 är ett alternativ. måste va feet o galet snabb. för snabb för mig smile 
åker pappas gamla saab nu.. runt 190 häst. maxar den, asså kontrollerar den lätt. är då 400 häst stort steg?  hoppas de :G  (fartgalen) kanske ta det lugnt i början, iaf i svängarna.

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
20 augusti 2010 · 325 Inlägg

hehe ja jävlar att öka effekten med 210Hk är en brutal skillnad!! Leendet lär bli ganska brett när du ska ut och köra en M5 men så länge man kör med insidan av skallen så är ju mkt effekt inget problem. Men att pressa en M5:a till dess fysiska begränsningar är ju inget som vilken förare som helst gör bara sådär liksom

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
programmet
20 augusti 2010 · 10 Inlägg

HadesInFlames skrev:
hehe ja jävlar att öka effekten med 210Hk är en brutal skillnad!! Leendet lär bli ganska brett när du ska ut och köra en M5 men så länge man kör med insidan av skallen så är ju mkt effekt inget problem. Men att pressa en M5:a till dess fysiska begränsningar är ju inget som vilken förare som helst gör bara sådär liksom

big_smile jag ler redan nu. haha nej men jag lär mig.. hoppas jag. vem vet? kanske lyckas jag bli stuntförare i tokyo drift? smile  ^^ hehe

mur
20 augusti 2010 · 104 Inlägg

Luftmassemätarna är en svag punkt, kostar mycket. Koppling brukar bytas vid 10 000mil. Men allt annat kostar också mer än en "vanlig"bil, försäkring,service etc. För 160 000 lär du inte få en i utställningskick.

programmet
20 augusti 2010 · 10 Inlägg

mur skrev:
Luftmassemätarna är en svag punkt, kostar mycket. Koppling brukar bytas vid 10 000mil. Men allt annat kostar också mer än en "vanlig"bil, försäkring,service etc. För 160 000 lär du inte få en i utställningskick.

ok. ja, såg priserna. koppling slits alltså ganska snabbt? eller är det 10' vid hårdkörning? letar inte efter en utställningsskick. men man får väl en fin för upp till 200'?

crazzer
20 augusti 2010 · 8 Inlägg

programmet skrev:

mur skrev:
Luftmassemätarna är en svag punkt, kostar mycket. Koppling brukar bytas vid 10 000mil. Men allt annat kostar också mer än en "vanlig"bil, försäkring,service etc. För 160 000 lär du inte få en i utställningskick.

ok. ja, såg priserna. koppling slits alltså ganska snabbt? eller är det 10' vid hårdkörning? letar inte efter en utställningsskick. men man får väl en fin för upp till 200'?

Vi pratar ju om en bil med 400 hk , allt är SVIN DYRT jämfört med andra bilar.
Skillnanden mot den och din pappas gamla saab är enormtttttttttttttt stor, först är det en v8, sen är det bakhjulsdrift... sen är det en prestanda bil.

Det du ska tänka på är ju att det just är en M5 , dom körs ju därefter.
Har själv kollat på M5 istället för min 523 och 160 000 för en m5, njaaaaa. Lägg gärna mer på en som gått lite mindre tror du tjänar på det i längden.

Angående att han ska titta på supra istället, nej gör inte det m5 är mycket roligare bil att köra!

Du behöver nog inte att vara rädd att du rasar en M5 om du kör normalt och drar på lite lagom, dom håller men ta det lugnt med att köra på race då kopplingen är en väldigt väldigt svag punkt just på M5.

Senast redigerat av crazzer (20 augusti 2010)

Bmw 523 -00
BMW 525 "Turbo" (1989)
BMW 523 ///M "Multimedia car" (2000)
programmet
20 augusti 2010 · 10 Inlägg

crazzer skrev:

programmet skrev:

mur skrev:
Luftmassemätarna är en svag punkt, kostar mycket. Koppling brukar bytas vid 10 000mil. Men allt annat kostar också mer än en "vanlig"bil, försäkring,service etc. För 160 000 lär du inte få en i utställningskick.

ok. ja, såg priserna. koppling slits alltså ganska snabbt? eller är det 10' vid hårdkörning? letar inte efter en utställningsskick. men man får väl en fin för upp till 200'?

Vi pratar ju om en bil med 400 hk , allt är SVIN DYRT jämfört med andra bilar.
Skillnanden mot den och din pappas gamla saab är enormtttttttttttttt stor, först är det en v8, sen är det bakhjulsdrift... sen är det en prestanda bil.

Det du ska tänka på är ju att det just är en M5 , dom körs ju därefter.
Har själv kollat på M5 istället för min 523 och 160 000 för en m5, njaaaaa. Lägg gärna mer på en som gått lite mindre tror du tjänar på det i längden.

Angående att han ska titta på supra istället, nej gör inte det m5 är mycket roligare bil att köra!

Du behöver nog inte att vara rädd att du rasar en M5 om du kör normalt och drar på lite lagom, dom håller men ta det lugnt med att köra på race då kopplingen är en väldigt väldigt svag punkt just på M5.

tackar. jag är beredd att lägga en hel del på bilen. tror inte jag kmr köra hårt men vi får se när jag får en.. men om koppling byts runt 10000 lite mer, är det inte bättre att köpa en som redan bytt? annars går det väl förstärka innan den riskerar att rasa om det är värt? svårt för mig att lägga mer..vill inte ha för stort lån på mig. ifs får jag låna utan ränta..
bra svar!

crazzer
20 augusti 2010 · 8 Inlägg

programmet skrev:

crazzer skrev:

programmet skrev:

ok. ja, såg priserna. koppling slits alltså ganska snabbt? eller är det 10' vid hårdkörning? letar inte efter en utställningsskick. men man får väl en fin för upp till 200'?

Vi pratar ju om en bil med 400 hk , allt är SVIN DYRT jämfört med andra bilar.
Skillnanden mot den och din pappas gamla saab är enormtttttttttttttt stor, först är det en v8, sen är det bakhjulsdrift... sen är det en prestanda bil.

Det du ska tänka på är ju att det just är en M5 , dom körs ju därefter.
Har själv kollat på M5 istället för min 523 och 160 000 för en m5, njaaaaa. Lägg gärna mer på en som gått lite mindre tror du tjänar på det i längden.

Angående att han ska titta på supra istället, nej gör inte det m5 är mycket roligare bil att köra!

Du behöver nog inte att vara rädd att du rasar en M5 om du kör normalt och drar på lite lagom, dom håller men ta det lugnt med att köra på race då kopplingen är en väldigt väldigt svag punkt just på M5.

tackar. jag är beredd att lägga en hel del på bilen. tror inte jag kmr köra hårt men vi får se när jag får en.. men om koppling byts runt 10000 lite mer, är det inte bättre att köpa en som redan bytt? annars går det väl förstärka innan den riskerar att rasa om det är värt? svårt för mig att lägga mer..vill inte ha för stort lån på mig. ifs får jag låna utan ränta..
bra svar!

Finns många med uppgraderad koppling och även då många med bytt fast original.
En sak är ju att köpa en med uppgraderad, dock är dom lite hårdare men det är ju bara att prova och se om du tycker det är för hårt eller om du klarar av att ha det så!
Hoppas du hittar nåt du blir nöjd med.
Antar att det är E39 du tänker på , och kan säga dig då jag själv har en E39 med M paket att det är riktigt schysst väghållning och en otrolig körupplevelse, lägg sedan till 400 hk, rejäla bromsar och v8 på det smile

Bmw 523 -00
BMW 525 "Turbo" (1989)
BMW 523 ///M "Multimedia car" (2000)
mur
21 augusti 2010 · 104 Inlägg

Det bästa är att köpa en bil med bytt koppling och nya luftmassemätare. Det är dom "stora" repartionerna som måste göras för eller senare. Dom flesta M5:or som rullat säg 12000 mil brukar ha bytt dessa delar, så köp en sån. Dokumentaionen är viktigt på att det är orginal luftmassemätare och inte såna biliga VAG delar som vissa köper.

Cvitan
21 augusti 2010 · 36 Inlägg

Alltså, det där om att de ska vara så "jäääävla" dyrt med reservdelar till dessa bilar är rent skitsnack, Visst kostar de när något av drivlinan går sönder vilket de inte brukar, jämför med nyare Saab och Volvo så är det inte dem särskilt billiga i reservdelar idag heller, M5 E39 är en fruktansvärt trevlig bil,
Du ska kolla på bilar från 01 och uppåt, dem innan det hade problem med Vanos och Luftmängdmätarna (såvida inte det är bytt) men en sådan reparation kostar ungefär 40 000:- Är dem bytta är det inget att oroa sig för...

Och "mur" Tror inte någon sätter dit VAG delar på en bmw, passar inte så bra wink hehe..

Kortfattat, ett riktigt jävla landsvägslok med (lite mer effekt i pappret än va som bruka lovas) för en väldigt vettig summa, det tråkiga med den är att den väger så jävla mycket.. Dock är jag mer för E34an då den har den underbara sexan, väger lite mindre och ser allmänt lite aggresivare än E39an..

Men jag säger bara Go for it!!

Senast redigerat av Cvitan (21 augusti 2010)

Mr_EmCom Med.lem
21 augusti 2010 · 3 759 Inlägg

Av vad jag läst så tycker jag du ska avstå från BMW, känns som ännu en m5a kommer bli sönderkörd pga av en oerfaren nybörjare, inget illa menat, men jag är helt emot första-bilar med mer än 200hk.

Köp S4an eller nån Volvo R, så slipper jag ev bli lidande tongue
Eller varför inte nån AMG Merca?
MVH David

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
mur
21 augusti 2010 · 104 Inlägg

Cvitan skrev:
Alltså, det där om att de ska vara så "jäääävla" dyrt med reservdelar till dessa bilar är rent skitsnack, Visst kostar de när något av drivlinan går sönder vilket de inte brukar, jämför med nyare Saab och Volvo så är det inte dem särskilt billiga i reservdelar idag heller, M5 E39 är en fruktansvärt trevlig bil,
Du ska kolla på bilar från 01 och uppåt, dem innan det hade problem med Vanos och Luftmängdmätarna (såvida inte det är bytt) men en sådan reparation kostar ungefär 40 000:- Är dem bytta är det inget att oroa sig för...

Och "mur" Tror inte någon sätter dit VAG delar på en bmw, passar inte så bra wink hehe..

Kortfattat, ett riktigt jävla landsvägslok med (lite mer effekt i pappret än va som bruka lovas) för en väldigt vettig summa, det tråkiga med den är att den väger så jävla mycket.. Dock är jag mer för E34an då den har den underbara sexan, väger lite mindre och ser allmänt lite aggresivare än E39an..

Men jag säger bara Go for it!!

Det fanns en flera sidor lång tråd på autopower om folk som köpte VAG luftmassemätare för dom e billigare.

Echelon
21 augusti 2010 · 186 Inlägg

Cvitan skrev:
Alltså, det där om att de ska vara så "jäääävla" dyrt med reservdelar till dessa bilar är rent skitsnack, Visst kostar de när något av drivlinan går sönder vilket de inte brukar, jämför med nyare Saab och Volvo så är det inte dem särskilt billiga i reservdelar idag heller, M5 E39 är en fruktansvärt trevlig bil,
Du ska kolla på bilar från 01 och uppåt, dem innan det hade problem med Vanos och Luftmängdmätarna (såvida inte det är bytt) men en sådan reparation kostar ungefär 40 000:- Är dem bytta är det inget att oroa sig för...

Och "mur" Tror inte någon sätter dit VAG delar på en bmw, passar inte så bra wink hehe..

Kortfattat, ett riktigt jävla landsvägslok med (lite mer effekt i pappret än va som bruka lovas) för en väldigt vettig summa, det tråkiga med den är att den väger så jävla mycket.. Dock är jag mer för E34an då den har den underbara sexan, väger lite mindre och ser allmänt lite aggresivare än E39an..

Men jag säger bara Go for it!!

Håller med dig till 100% ang. att de "jääävla dyra" reservdelarna som alla snackar om är rent skitsnack!
Är inne på min andra m3 e46a nu och likt när jag hade den förra så ligger genomsnitts delarna under vad jag gav för reservdelar till saaben. Visst sedan finns det vissa prestanda delar som kanske är lite dyrare än snittet, men då är de oftast bra mycket bättre med.

Och servicen skall vi inte tala om... Servade ena SAABen och det gick på ca 5000kr för en vanlig service. Har gjort Insp II (Stora servicen) båda gångerna jag ägt en m3a och båda gångerna gick kostnaden på under 8000kr och då ingår ventiljustering.

Sedan för 160 000kr får du en fin m5 e39a för, oftast en nyare med faceliften, de tidigare ligger på  +100 000kr där det kan variera i skick rejält.

Jag tycker du skall lusläsa autopower.se efter vad som kan gå sönder och vad som kostar och kolla bakgrundshistoriken på tänkbara objekt ordentligt. Sedan är det bara att handla och se glad ut! smile

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang