HJÄLP!! 2st RAMMADE PARKERADE BILAR ÖREBRO MÄSSAN!!!!! fredag till lördag kväll/natt !

Pan
13 februari 2010 ·

Gött! att du är han på spåren! Kör man sönder ngt så får man ju fan reda upp det också mad

fast_porsche911
13 februari 2010 · 11 Inlägg

hej å tack alla .
Polisen avrådde mig från att ta kontakt med ägaren , då inspektör polis sa att det är rubriserat som "grov smitnings olycka"+ som insp. sa: Det här fallet ska få fällande dom.

Polisen ska på måndag höra plogbilsföraren som vittne, å jag har snackat med mannen som med glädje vittnar .

polisen har lyst bilen å fallet prioriterat pga av att detta var väntat att hända ngn natt på mässområdet, insp. sa: tur det bara var fordon, kunde lika gärna varit en människa.
Därför ser de hårdare på olyckan och + att de har länge velat stoppa driftingen på mässorådet.


..till hur ngn kan bli av med körkortet eller straffas utan att erkänna vill jag låta vara osagt... men...
om du lånar ut din bil till ngn som kör över ngn så tror jag att det vidtas konsekvenser för att få fram den som kört.. samt om du lånar ut din bil ngn som kör utan körkort är det du som torskar..
skillnad är om den blivit stulen å inblandat i en olycka...
det går ju alltid skylla på ngn annan men vad säger den som blir beskylld?

Den som står som registrerad ägare är ju den som ansvarar för bilen å konsekvenserna.

Så om nu de drar ägaren in för rätta å han inte har kört, vill han statuera exempel å ta straffet?
"oskyldigt dömd" kanske? men är man oskyldig om ens bil är inblandad?

om ngn kom tbx med min bil å hade skador på den skulle jag fråga vad som hänt.. skulle det då visa sig att den som kört den inte sa ngt skulle det ju vara konstigt... men även om det vore en lögn å sedan polisen skulle fråga mig å förklara vad om hänt skulle inte jag vilja hålla ngn baakom ryggen å kliva på rättegång för att kanske bli dömd å betalnings skylldig samt få driftcykla runt mässområdet..

See u .
Mvh T

PS: jag vet vad rättsväsendet är kapabla till att göra om det gynnar dem å det är deras vilja!

Senast redigerat av fast_porsche911 (13 februari 2010)

Putteliten
13 februari 2010 · 9 074 Inlägg

Härligt! Hoppas dom får ett straff som svider! Tråkigt det där med bilarna. Till er som klagar på TS så är det inte alla som har eget garage att låsa in bilarna i och ha råd att ha dom försäkrade. Antar att han antingen hyr eller fått lov av markägaren att ha bilarna parkerade på området, där drifting och sladda mm. är förbjudet/olagligt, så därför ska ju inte en sånhär grej kunna hända! Skulle han haft bilarna försäkrade så ska ju inte TS behöva stå för skadorna hur som helst! Ta ansvar för dina egna handlingar, och stå för vad du har gjort!

myran Foto/Bilnörd
13 februari 2010 · 1 541 Inlägg

Dom kommer förmodligen inte kunna bevisa vem som är skyldig. men att få ut pengar från bilägarens försäkring är nog fullt möjligt.

Om nu inte polisen lyckas klämma fram ett erkännande. man vet ju aldrig fall personen i fråga har skuldkänslor och tar på sig ansvaret.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
gamlingen
20 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Tvivlar på att om jag skulle låna ut bilen och föraren kör på nån/nåt att jag som ägare skulle skunna ställas till svars, de måste ju kunna bevisa VEM som kör.. men försäkringsmässigt går det på bilens försäkring. men jag skulle inte tveka å tala om vem som körde. men däremot om nån kör olagligt så kan man åka på medhjälp.Typ,, rattfylla,olovligt mm.

KHRacing
20 februari 2010 ·

fast_porsche911 skrev:
Den som står som registrerad ägare är ju den som ansvarar för bilen å konsekvenserna.

Så om nu de drar ägaren in för rätta å han inte har kört, vill han statuera exempel å ta straffet?
"oskyldigt dömd" kanske? men är man oskyldig om ens bil är inblandad?

Vi har INTE ägaransvar i Sverige , på nånting alls förutom P-böter. Så inte en chans i värkden
att ägaren blir fälld om han kan bevisa att han ej körde.

Samt att vi ej heller har nån angiverilag i Sverige så ägaren behöver inte ens i rätten säga
vem som körde.

Skulle vilja  se DIG ta ett fängelsestraff/grova böter för nåt du inte gjort.

Retepoj
20 februari 2010 · 664 Inlägg

*§8 Uppmaning till brott *
Inlägget redigerat
/Hamilton

Retepoj
20 februari 2010 · 664 Inlägg

fast_porsche911 skrev:
Hej alla ....

Nu är läget så att jag fått massor med tips å alla pekar på samma bil å regnr.
Som jag skrev så finns det alltid ngn som ser ngt... å när det är snö så plogas det, plogbilen som plogar på området ligger snett bakom där bilarna står å såg på natten då skadan skedde en Volvo 245 som kom smygandes mellan husen ca 15meter från mina bilar, med kvaddad bakskärm, bakljus& kofångare. Han tog regnr å försökte hinna fatt bilen men hann inte upp den (kanske var tur) ... snubben tog inte plogbilen hehehe.
Regnr är polis anmält å snuten jag pratade med sa att det ska vidtas åtgärder bestämt.
Kanske är svårt att bevisa vem som körde bilen men det blir den som är ägare som kommer få det surt.
Att bevisa att det är den bilen är inte svårt med tanke på att det måste blivit plåtskador.. å vem riktar en en volvo bakskärm utan det syns på in sidan.

Den som är reggad på bilen kommer bli av med körkortet 1år, som jag sa så tar polisen i örebro hårt på detta å det som sker på området ,så de kommer nog statuera ett exempel.

Själv är jag glad att veta vem eller snarare vilken bil som kört på mina bilar.
Det kommer något av detta.mad

Mvh T

Alltså att ägaren skulle bli av med körkortet ett år, det kan fan inte stämma. Om det inte var ägaren som körde.

Jag hoppas verkligen att du får tag på personen som gjorde detta, med det blir nog svårt att bevisa, men allt går ju och hoppas det blir rättegång, för att alla mål som går upp i tingsrätten brukar ju bli läsbara för oss alla, om det inte gäller barn osv smile.

Ksj
20 februari 2010 · 1 217 Inlägg

Retepoj skrev:
Inlägget redigerat då det strider mot reglerna.

Det kallas bedrägeri och kan ge fängelse i upp till 2 år.


Minns jag rätt så får man inte heller uppmana till brott på garaget.org.

Saab 900 "2.1an" (1992)
_Ozzy_
5 maj 2010 · 186 Inlägg

Gått över 2 månader nu, inget nytt som har hänt?

BDamberg
5 maj 2010 · 311 Inlägg

Vill också veta hur det gick? Om det har hänt nått nytt dvs.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
liquisole
6 maj 2010 · 1 237 Inlägg

keep us updated!!! intressant tråd

Kungen-EssE
7 maj 2010 · 993 Inlägg

KHRacing skrev:
Vi har INTE ägaransvar i Sverige , på nånting alls förutom P-böter. Så inte en chans i värkden
att ägaren blir fälld om han kan bevisa att han ej körde.

Samt att vi ej heller har nån angiverilag i Sverige så ägaren behöver inte ens i rätten säga
vem som körde.

Skulle vilja  se DIG ta ett fängelsestraff/grova böter för nåt du inte gjort.

ett av det smartaste inlägget på hela tråden.
tack en som förstår hur lagarna och reglerna ligger till iaf innan dom yttrar sej..

Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor "Performance Package" (2006)
MrCarfreak Gasglad
11 maj 2010 · 3 244 Inlägg

Lade polisen ned ärendet? :p

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
swedahl
18 maj 2010 · 148 Inlägg

nu är t.om jag lite nyfiken yikes

Low´n´slow is da shit
Midskogs
31 maj 2010 · 29 Inlägg

Det är förjävligt att folk som sladdar in i andra bilar/föremål och skadar dessa, inte kan ta ansvar för det. Jag tror knappast att samma person/er skulle tycka att det var kul ifall deras bil/ar blir förstörda och ingen tar ansvar för det.


Har det hänt någonting nytt TS?

bleedingstar
8 juni 2010 · 270 Inlägg

klart att ägaren får ta en viss typ av straff om han inte har anmält bilen stulen eller liknande för skadorna uppstår ju inte av sig själv. Om nu ingen annan erkänner. Keep us updated ! Intressant tråd och jag hoppas det går vägen !

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juni 2010 · 13 734 Inlägg

bleedingstar skrev:
klart att ägaren får ta en viss typ av straff om han inte har anmält bilen stulen eller liknande för skadorna uppstår ju inte av sig själv. Om nu ingen annan erkänner. Keep us updated ! Intressant tråd och jag hoppas det går vägen !

varken bilen eller bilens ägare har något ansvar utan det är bilföraren som har fulla ansvaret så det kvittar vem som äger bilen om något dylikt händer
eftersom det är personen bakom ratten som har ansvaret
med andra ord har bilägaren inget med skadan att göra så vida det inte var han som satt bakom ratten

så fungerar det i sverige
bevisbördan ligger hos polisen i sverige

även om ägaren ser skadorna har han inget ansvar att ringa och fråga hurvida bilen kan varit inblandad i något

nekar han till att ha kört och att han inte vet vem som körde kommer det bara att skrivas av med det samma

denna lag är på gott och ont
tyvärr måste det se ut så i ett rättsäkert samhälle
annars skulle vi kunna sätta våra ovänner i fängelse när vi ville

Senast redigerat av Growe (8 juni 2010)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Upnorth Bilälskare
21 juni 2010 · 46 Inlägg

any news?

Kör före du så väntar jag där framme!
Lewmpz
22 augusti 2010 · 108 Inlägg

Fan jag är också nyfiken som fan nu big_smile Lägg upp upplösningen nu förfan big_smile

BMW 523i (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang