1393
Sök

Byta bromsskivor - Saab og900

Saab raggare : )
887 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
När vi böt bromsbelägg på min bil bak förra gången. .hade vi stora problem att få in cylindrarna.  Trögt som fan..

och nu har bara ena sidan slitits ner.. till metall mot metall..

ska byta belägg och skivor imorrn.. Kan man försöka fixa upp cylindrarna typ, smörja så dom går in lättare .

Ge exempel på vad man ska smörja med smile

eller är de bara o hoppas på de bästa ?
Senast redigerat av zwich (10 november 2006)

Turbo.. Because Im worth it :)

2 123 Inlägg
10 november 2006
Du smörjer kolvarna och packningen med bromsolja (DOT4). Kan också smörja i cylindern för att det ska gå lättare, Ofta är det svårt att trycka in kolven för att den går lite snett in. Finns verktyg för sånt här men det är ofta dyrt. På skolan hade vi en stor polygriptång som vi använde för att trycka in kolven.

887 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Du smörjer kolvarna och packningen med bromsolja (DOT4). Kan också smörja i cylindern för att det ska gå lättare, Ofta är det svårt att trycka in kolven för att den går lite snett in. Finns verktyg för sånt här men det är ofta dyrt. På skolan hade vi en stor polygriptång som vi använde för att trycka in kolven.

då kanske vi drog in dom snett förra gången ?.. är dom helt pajj då lr ? ; / för man kan väl inte tyrcka ut dom.. o sen in.. du fattar:P

2 123 Inlägg
10 november 2006
zwich skrev:

då kanske vi drog in dom snett förra gången ?.. är dom helt pajj då lr ? ; / för man kan väl inte tyrcka ut dom.. o sen in.. du fattar:P

Jo det är klart man kan, och nej jag tror inte dom är trasiga. För att trycka ut en kolv på lättaste sätt använder man Fett som trycker ut kolven. Det går att göra med tryckluft om man har riktigt tätt men då blir det en jävla smäll när den åker ut så det rekomenderar jag inte.

MVH Fredrik

380 Inlägg
10 november 2006
Vet inte riktigt hur dom oken ser ut men på till volvo brukar jag andvända en tving å dra in kolvarna med.

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
10 november 2006
Du skruvade in justerskruvarna hoppas jag.... gör man inte det så förstår jag att det går j*****t trögt...
För jag har aldrig behövt pressa in kolvarna i bakoken nån gång på en og900 el 9000.

Allmänt jävla envis!

887 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
zwich skrev:

Jo det är klart man kan, och nej jag tror inte dom är trasiga. För att trycka ut en kolv på lättaste sätt använder man Fett som trycker ut kolven. Det går att göra med tryckluft om man har riktigt tätt men då blir det en jävla smäll när den åker ut så det rekomenderar jag inte.

MVH Fredrik

Ett fett för att få ut dom ?.. hur då menar du ?

2 123 Inlägg
10 november 2006
zwich skrev:
zwich skrev:

MVH Fredrik

Man använder en fett pistol och skruvar in i bromsslangs hålet och trycker in fett tills den sakta glider ut.

887 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
Jokero skrev:
Du skruvade in justerskruvarna hoppas jag.... gör man inte det så förstår jag att det går j*****t trögt...
För jag har aldrig behövt pressa in kolvarna i bakoken nån gång på en og900 el 9000.

me lite rodnande kinder så tror jag inte vi gjorde de

778 Inlägg
11 november 2006
oket ska inte vara svårt att tryka in. Öppna behålaren för broms vätskan det kan vara för mycket i den. Det märker du när du tar bort locket sen tryker du in oket med expl rörtång

hade ett somt fel på en galant på skolan ^^

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
11 november 2006
zwich skrev:

MVH Fredrik

Man använder en fett pistol och skruvar in i bromsslangs hålet och trycker in fett tills den sakta glider ut.

Då förstår jag att det inte gick lätt...
Sitter en skruv på baksidan av var ok (14mm skalle tror jag att det är), bakom den så finns det en justerskruv (insex), skruva ut den så ska kolven följa med.
Kontrollera funktionen på oket sen bara, utifall det har tagit skada av att ni pressat in kolven.
Lycka till.

Allmänt jävla envis!

Sök